یک کارشناس بانکی معقتد است:درحالحاضر برای استفاده از خدمات کارتهای بینالمللی در ایران، زیرساختها و بسترهای لازم فراهم است، اما به دلیل برخی محدودیتها و خلأهای موجود؛ این امر تاکنون محقق نشده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش تجارت نوشت: علیرضا شاهرخ با اشاره به مذاکره بانک مرکزی با برخی از کشورها برای ورود کارتهای بینالمللی به بازار ایران گفت: در کنار بحث تحریمها که هنوز محدودیتهایی در حوزه بانکی از این بابت وجود دارد، در استفاده از کارتهای بینالمللی دو موضوع مهم درباره بحث کارمزدها و ریسکهای عملیات مالی نیز وجود دارد که باید مورد توجه باشد. در بحث کارمزدها باید توافقات لازم با کشورهای طرف قرارداد انجام شود و نرخی معقول باید باشد، اما در بحث ریسک عملیات مالی، باید بررسیهای زیادی انجام شود و ریسکهای مالی احتمالی این موضوع سنجیده شود.
او با بیان اینکه البته درحالحاضر استفاده از کارتهای بینالمللی برای ایرانیهایی که میخواهند خارج از کشور بروند از طریق برخی شرکتهایی که نمایندگی توزیع کارتهای ویزای بانکهای خارجی را دارند ممکن است افزود: اما این کارتها برای بانکهای درجه ۳ و ۴خارجی است و نفوذشان همچون کارتهای بینالمللی دیگر نیست.
این کارشناس با بیان اینکه فراهم شدن شرایط برای استفاده از کارتهای بینالمللی میتواند مزایای زیادی برای ما داشته باشد افزود: به طورحتم دراین مسیر باید برخی اقدامات و بررسیهای فنی انجام شود. باید توجه داشته باشیم که ما در حوزه بانکی، از استانداردهای بینالمللی عقب هستیم و برخی فعالیتهای بانکی که در ایران انجام میشود در سایر کشورها انجام نمیشود. به عنوان نمونه، نقل و انتقال پول در ایران، با استفاده از ابزارهای الکترونیک همچون ساتنا، میتواند در مبالغ بالایی انجام شود، اما این درحالی است که جابهجایی پول در کشورهای دیگر در رقمهای بالا به هیچ عنوان انجام نمیشود.
به گفته او، استفاده از این امکانات در فضای بینالمللی، اگر بدون رعایت این موارد باشد، میتواند ریسک عملیات مالی را بالا ببرد و عواقب زیادی داشته باشد که برای این موضوعات باید فکری اساسی شود. شاهرخ در ادامه به مزیتهایی که استفاده از کارتهای بینالمللی میتواند برای کشور ما داشته باشد اشاره کرد و افزود: یکی از سادهترین مزیتهایی که این کارتها میتواند برای ما به ارمغان آورد؛ کاهش استفاده از پول نقد است که البته این موضوع میتواند اثر بزرگی داشته باشد. او ادامه داد: سادهسازی در امور مالی و خرید و فروشها، ایجاد شفافیت مالی، افزایش امنیت، اقدام در جهت مبارزه با پولشویی، بالابردن جایگاه نظام بانکی کشور در سایر کشورها و... ازجمله آثار مثبتی است که این امر میتواند با خود همراه کند.
به گفته این کارشناس استفاده از پول نقد در جوامع دیگر در حال منسوخ شدن است، از اینرو دیدگاه مثبتی نسبت به افرادی که در امور مالی و معاملاتشان از پول نقد استفاده میکنند وجود ندارد. از آنجایی که تهیه این کارتها مستلزم احراز هویت، ارائه مدارک شناسایی کامل و همچنین مدارک تعیینکننده هویت محل زندگی است و حساسیتهای زیادی روی افراد متقاضی این کارتهای اعمال میشود، این اطمینان و اعتماد را به وجود میآورد که فرد از اعتبار لازم برخوردار است و این میتواند یک مزیت بزرگ تلقی شود.