مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از برخورد با ساختوسازهای غیر مجاز در سواحل شمالی کشور خبر داد و گفت: امسال برای ساختوسازهای غیر مجاز دریایی حدود ۱۰۰ پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شد که تاکنون با بسیاری از آنها برخورد قضایی صورت گرفته است و در سال گذشته نیز ۱۵۰ مورد ساختوسازهای غیر مجاز در سواحل کشور تخریب شدند.
گسترشنیوز : سازههای دریایی که وارد دریا شده باشند از هر نوع و کاربری باید از سازمان بنادر و دریانوردی مجوز دریافت کنند، در غیر این صورت به عنوان سازههای غیر مجاز ساحلی و دریایی شناخته شده و باید ضمن برخورد قانونی، این سازهها تخریب شوند. حمید خلیلی -مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی- پیش از این درباره ساختوسازهای غیر مجاز ساحلی اعلام کرده بود که بیش از ۱۰۰ پرونده ساختوساز غیر قانونی در حال بررسی در مراجع قضایی است و سال گذشته نیز با بیش از ۱۵۰ مورد آن برخورد قضایی صورت گرفته و تخریب شدهاند.
وی افزود: درحالحاضر در استانهای شمالی و شهرستانهایی مانند نوشهر ساختوسازهای غیر مجازی وجود دارد که امکان رؤیت دریا و ساحل را هم از مردم میگیرد، چه برسد به استفاده از آن. این در حالی است که حق مردم استفاده کردن و بهرهبردن از دریا در طول سواحل کشور بوده و این حق برای همه به صورت یکسان باید در نظر گرفته شود.
حالا پس از ماهها بررسی این پروندهها در مراجع قضایی، این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه نتیجه این پروندهها چه شد؟ گفت: طی ماههای گذشته دستگاه قضایی عملکرد مناسبی در برخورد با سازههای غیر مجاز دریایی داشته است و همه سازههای دریایی مانند موج شکن، دیوار حفاظت ساحلی و... در صورت نداشتن مجوز باید تخریب شوند.
خلیلی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای انجام فعالیتهای اقتصادی، گردشگری و... آیا مجوزی برای ساخت سازههای دریایی صادر میکنید یا خیر؟ گفت: اگر کسی متقاضی ساخت سازه دریایی بر اساس چهارچوبهای قانونی باشد باید درخواست خود را به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کند تا آن را بررسی کرده و نسبت به صدور مجوز آن در صورت لزوم برخورد کنیم اما اگر فرآیند قانونی طی نشده باشد با این ساختوساز با عنوان یک سازه غیر مجاز برخورد میکنیم.
منبع: ایسنا