سفیر سوئد در تهران گفت: ایران همچون سوئد، پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان افغانستانی است که باید از ایران به دلیل تلاش برای ارائه آموزش و مراقبتهای بهداشتی به این گروه آسیب پذیر بزرگ قدردانی شود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا،هلنا سانگلند درباره دیپلماسی دولت یازدهم و تاثیر آن بر روابط تهران - استکهلم افزود: ایران در نخستین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی و دولت وی، موفق به دستیابی به توافقنامه هستهای (JCPOA) با ۶ قدرت جهانی و اتحادیه اروپا شد، این مسئله یک پیشرفت مهم سیاست خارجی و یک نقطه عطف برای دیپلماسی بینالمللی بود. وی ادامه داد: دولت سوئد متعهد به عدم اشاعه و خلع سلاح است و برجام گامی مهم در این زمینه است. علاوه بر این، لغو تحریمهای مرتبط با مسئله هسته ای، فرصتهای جدیدی را برای تجارت، سرمایهگذاری و همکاریهای دیگر فراهم میکند. سفیر سوئد در ایران در مورد موضوعات منطقهای نیز گفت: ایران بدون شک نقش مهمی در منطقه ایفا میکند. سوئد امیدوار است که ایران بتواند با همسایگان خود و جامعه بینالمللی همکاری کند تا بحرانها و درگیریها در منطقه، همچون سوریه به طور مسالمت آمیز حل شود. سانگلند با بیان این که تحت مدیریت روحانی، دولت ایران با اجرای شماری از برنامههای سازمان ملل متحد تعامل سازنده داشته است، افزود: ایران قرارداد آب و هوایی پاریس را امضا کرده و به اهداف توسعه پایدار متعهد است. پس از تصویب توافقنامه پاریس توسط ایران، استکهلم و تهران میتوانند به طور سازنده به اجرای آن عمل کنند. وی به مسئله پذیرش مهاجران و پناهندگان هم اشاره کرد و ادامه داد: ایران همچون سوئد، پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان افغانستانی است که باید از ایران به دلیل تلاش برای ارائه آموزش و مراقبتهای بهداشتی به این گروه آسیب پذیر بزرگ قدردانی شود. این دیپلمات سوئدی همچنین درمورد مناسبات دو جانبه سوئد و ایران گفت: ما از روابط دوجانبه قوی با ایران برخوردار هستیم که بیش از ۱۰۰ سال از آن میگذرد. درحال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر از ایرانیها در سوئد زندگی میکنند (و سوئدیهای ایرانی تبار عضو پارلمان و دولت سوئد هستند). ارتباطات مردم با مردم، دارایی و سرمایه بسیار ارزشمندی هم برای سوئد و هم برای ایران است. وی با بیان این که این روابط، در نخستین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بیشتر گسترش یافت، یادآور شد: دیدار استفان لوفن نخست وزیر سوئد در فوریه ۲۰۱۷ بسیار مهم بود. تعدادی از یادداشتهای دو جانبه در مورد توانمندسازی زنان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوآوری و تحقیق و همچنین حملونقل امضا شد. سفیر سوئد در تهران ادامه داد: این دو کشور یک گفتوگوی سیاسی سازنده دارند که مسائل منطقه ای، تجارت، اقتصاد و امور مالی و همچنین همکاری چند جانبه و حقوق بشر را در برمی گیرد. سانگلند اضافه کرد: پیش از تحریم، ایران بزرگترین شریک تجاری سوئد در خاورمیانه بود. گرچه بسیاری از شرکتهای سوئدی در دوران تحریمها در ایران باقی ماندند اما تجارت دوجانبه در طول این دوره کاهش یافت. وی خاطرنشان کرد: هماکنون بار دیگر حجم تجارت دو کشور در حال افزایش است و به منظور تسهیل تجارت دوجانبه و ارتقای سطح سرمایه گذاری، شورای تجارت سوئد نمایندگی خود را در تهران دایر کرده است. این دیپلمات سوئدی تاکید کرد: پیشبینی میکنم همکاری در زمینههای علمی، آموزشی و پژوهشی را گسترش دهیم. تبادل دانشجویان و پژوهشگر مهم است و دانشگاههای ایران روابط خوبی با همتایان سوئدی برقرار کردهاند. سانگلند، تبادل فرهنگی را ابزاری برای توسعه روابط دو جانبه دانست و افزود: سفارت سوئد در تهران به طور فعال در این باره مشغول کار است به گونهای که با تلاش آن در سال ۲۰۱۶، یک نمایشگاه برای برجسته کردن دویست و پنجاهمین سالگرد قانون مطبوعات برگزار شد. وی همچنین اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ نیز یک نمایشگاه عکس به نام 'پدران سوئدی' حاوی نقاشی هایی از تجارب استفاده از حق مرخصی پدران و مراقبت از فرزندانشان در تهران به نمایش درآمد. از سپتامبر سال گذشته که من عهده دار مسئولیت سفارت سوئد در تهران شدم اجرای تعدادی گروههای موسیقی سوئد را سازماندهی کرده و در رویدادهای مختلف از جمله نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به اجرا درآمد.سانگلند اظهار امیدواری کرد در دوران مسئولیتش در تهران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.