صنایع ریلی در ایران با توجه به سابقه کشورمان در صنایع سنگین و فودلادسازی های کشور از جمله مزیتهای صنعتی به شمار می رود که در سالهای گذشته و در زمان تحریمهای اقتصادی با مشکلات بسیاری روبرو شد.
فرجالله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت واگنسازی در ایران به پایگاه خبری گسترش توضیح داد: در سالهایی که ایران تحریمهای اقتصادی را تجربه میکرد، تلاشهای بسیاری شد تا بتوانیم علاوه بر حمایت از تولید داخل این نیاز را از طریق کشورهای خارجی نیز برطرف کنیم. پس از سیاستگذاریهایی که در این حوزه شد، دولت دهم تصمیم گرفت واردات واگن را تسهیل کند تا بخشی از مشکلات مربوط به حملونقل برطرف شود.
رجبی با اشاره به اینکه متاسفانه این سیاست بدون در نظر گرفتن توان واحدهای داخلی بود، افزود: بعد از گذشت دوره دولت دهم، واگنسازیهای داخل کشور با بحرانهای جدی روبهرو شده بوند. از طرفی توان تولید آنها به دلیل کاهش سرمایه در گردش و سفارشهایی که به خارج کشور داده میشد، کاهش پیدا کرده بود و از طرف دیگر نیاز داخل کشور به دلیل حجم بالای سفارش به خارج کشور تامین شده بود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون دولت راهی جز ایجاد زیرساختهای کافی برای همکاری مشترک تولیدکنندگان داخلی با شرکتهای خارجی ندارد، توضیح داد: به لحاظ کیفیت تولید اگر میتوانستیم در شرایط فعلی این کارها را با کشورهای پیشرفتهتر داشته باشیم بهتر بود اما این فرصت خوبی است و باید بیشترین بهره را از آن برد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی روسیه از بهترین شریکانی است که ایران میتواند این پروژه را با همکاری مشترک آغاز کند، افزود: ایران باید بتواند در گامهای بعد با کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان نیز وارد مذاکره شود اما باید این موضوع را در نظر داشت که توان مالی و دانش فنی واحدهای واگنسازی کشور برای همکاری با کشورهای توسعهیافتهتر کافی نیست.