مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۲ قطعه شئ تاریخی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوره اسلامی در یاسوج مرکز این استان از تعدادی افراد سودجو کشف شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، محمود باقری با اعلام این مطلب اظهارکرد: کشف این تعداد اشیای عتیقه از سودجویان، بزرگترین عملیات و کشفیات یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده است.
وی برخی اشیای کشف شده تاریخی از این محموله را شامل هشت انگشتر زرین، یک گردنبند، چهار گوشواره، یک مهر عقیق با روکش طلا، تعدادی دستبند نقرهای و طلایی ذکر کرد.
ظرف ماههای اخیر و از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از هزاران شئ تاریخی ازجمله سکههای قدیمی از سودجویان و قاچاقچیان در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است. اوایل اسفند سال گذشته یکهزار و ۲۲ سکه تاریخی از منزل شخصی در روستای دره زرد فارتق بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه کشف شد. همچنین بیش از ۴۰ سکه قدیمی نیز در اردیبهشت سال جاری توسط اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان بویراحمد کشف و به میراث فرهنگی تحویل داده شد.
گفتنی است؛ ۲۷ خرداد امسال نیز بیش از ۳۰ شیء تاریخی توسط برخی سودجویان در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد کشف و به موزه تاریخی این شهر تحویل داده شد.