صنعت قطعه ازجمله صنایعی است که در استانهای مختلف متمرکز است به طور نمونه استانهای خراسان رضوی، قزوین، آذربایجانشرقی، مرکزی، سمنان، اصفهان و... در بخشهای مختلف تولید قطعه فعالیت دارند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش صنعت نوشت: تامین خط تولید خودروسازان داخلی و نیز پوشش بازار لوازم یدکی خودرو بهعهده آنهاست اما حضور کمرنگ این تولیدکنندگان در نمایشگاههای داخلی نیز جای سوال دارد. چرا قطعهسازان برخی استانها در نمایشگاههای داخلی حضوری پررنگ نداشته و برای عرضه محصولات جدید خود و نیز ارزیابی تغییرات دانشی و فناوری در نمایشگاهها شرکت نمیکنند؟ دلیل استقبال نکردن از نمایشگاههای صنعت قطعه در سایر استانها به جز تهران و تبریز چیست؟ گزارشهای میدانی ما از نمایشگاههای داخلی نشان داده که بیشتر قطعهسازانی که در نمایشگاهها فعالیت مستمر داشتهاند از تهران و تبریز بودهاند.در اینباره گفتوگویی با محمدعلی ذکریایی، نایبرئیس انجمن قطعهسازان مازندران داشتیم که به دلایل این امر اشاره کرده است. برگزاری نمایشگاه و حضور قطعهسازان فعال سراسر کشور تا چه اندازه در کسبوکار آنها تاثیر دارد؟ برگزاری نمایشگاه مفید است اما به طور نمونه برای برخی قطعهسازانی که در استانها فعالیت دارند چندان ضرورتی ندارد و حضور آنها در نمایشگاه بیشتر برای دیدوبازدید معمولی است. قطعهسازان مازندران به عنوان فعالان صنعت قطعه، مشتریان مشخصی دارند در نتیجه شرکت در نمایشگاه مشتری جدیدی به سبد تقاضا واحدهای تولیدی اضافه نخواهد کرد. از اینرو میتوان گفت حضور در نمایشگاه با دید بازاریابی برای این قطعهسازان موضوعیت نداشته و شاید تنها شانس ۱۰درصدی برای یافتن مشتری جدید داشته باشند. قطعات تولیدی قطعهسازان استان مازندران تا ۹۰درصد مشتریان خود را دارد و شرکت در نمایشگاه شاید تنها اعلام حضور برای آنها باشد. اینکه شرکت در نمایشگاه مشتری به سبد تقاضا تولیدکنندگان نمیافزاید آیا به ظرفیت قطعهسازان برمیگردد که توان تولید بیشتر ندارند؟ خیر، بحث این است که مشتریان قطعهسازان مازندرانی کسانی هستند که خرید روزمره دارند و این قطعهسازان برای برخی خودروسازان تکسورس هستند بنابراین سهم تولید هر یک از فعالان صنعتی مشخص است و تا چند سال آینده تغییر زیادی نخواهد کرد. وقتی قطعهسازان تنها برای خط تولید خودروسازان تامین قطعه داشته باشند نیازی به حضور در نمایشگاه ندارند زیرا متقاضیان، آنها را میشناسند و نیازی به بازاریابی نیست.البته نکته اینجاست که با افزایش تیراژ خودروها تولید این قطعهسازان افزایش یافته و با کاهش تیراژ سهم آنها نیز کاهش مییابد.
در بحث پوشش بازار لوازم یدکی فعالیت قطعهسازان مازندرانی چگونه است؟ پوشش بازار لوازم یدکی خودرو از سوی قطعهسازان این استان بسیار محدود است. البته این بازار نمایشگاه خاص خود را دارد که از سوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی برگزار میشود و بیشتر کسانی در این نمایشگاه حضور دارند که بخش زیادی از بازار را پوشش میدهند. آیا قطعهسازان این استان نمیتوانند با افزایش تولید و پوشش بیشتر بازار لوازم یدکی داخل، مانع واردات برخی اقلام شوند؟ شاید تفاوت بین ۱۰ تا ۲۰درصد باشد بنابراین صرف هزینه و زمان برای تنها ۲۰درصد بازاریابی کار عقلانی نیست و تاثیری در بازار این صنعتگران نخواهد داشت.
درواقع کار با خودروسازان باعث شده تا قطعهسازانی که تکسورس هستند یا تنها خط تولید خودروسازان را پوشش میدهند در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی شرکت نداشته باشند. درست است؟ بله، در کشور چند خودروساز مشخص وجود دارد که زنجیره تامین آنها از پیش مشخص شده است و به طور معمول تامینکنندگان خود را از درون نمایشگاهها انتخاب نمیکنند بلکه تولیدکنندگان، قطعات خود را در اختیار مجموعههایی که تامین قطعات موردنیاز خودروها را بهعهده دارند قرار داده و حضور در نمایشگاهها برای آنها چندان کارساز نیست.