صبا رضایی / روزنامهنگار
درباره مطالبات و خواستههای بخش خصوصی از نهادهای دولتی بسیار گفته شده است. فعالان بخش خصوصی گردشگری و تشکلهای غیرانتفاعی و نیرویانسانی فعال در این صنعت، هریک مطالباتی از دولت داشته و آنها را بیان کردهاند.به نظر میرسد زیرساختهای گردشگری یکی از اساسیترین مطالبات گردشگری باشد و بخش خصوصی نیز خواهان حمایت و کمک دولت است. نکتهای که در این میان به کلی نادیده گرفته شده نقش و تاثیر بخش خصوصی در صنعت گردشگری است. بخش خصوصی همواره خواهان آن است نقش اجرایی در گردشگری به آنها سپرده شود و دولت تنها به حمایت و نظارت بپردازد و البته زیرساختها را کامل کند، اما آیا با این اقدامات دولت، به تنهایی گردشگری رشد میکند؟ بهطور حتم خیر. خدماترسانی نامطلوب، هتلهای غیراستاندارد، غذاهای نامرغوب و تخلفات در هر حوزهای میتواند گردشگران خارجی را از کشور فراری داده و تبلیغات منفی در سطح جهانی به همراه داشته باشد. خدماترسانی نامرغوب و برخوردهای نادرست بسیار بیشتر از ترس از تروریسم، میتواند تاثیر منفی بر صنعت گردشگری داشته باشد و موجب از دست رفتن گردشگران خارجی و بازارهای هدف دیگر کشورها شود. نباید فراموش کرد بخش خصوصی در گردشگری وظایفی بر عهده دارد که باید به خوبی به آنها عمل کند. درحالحاضر به نظر میرسد این بخش در برخی موارد به وظیفه خود عمل نکرده و در برابر بهبود و استانداردسازی مقاومت میکند؛ مانند مقاومت هتلداران در مقابل استانداردسازی هتلها یا مخالفتهایی که در برابر بهبود کیفیت غذای رستورانها و افزایش کیفیت خدماترسانی انجام میشود. به نظر میرسد بخش خصوصی با اینکه خواهان واگذاری مسئولیتها و اقدامات اجرایی است اما از زیربار برخی وظایف شانه خالی میکند. اگر دولت باید نظارت مناسب داشته باشد برخورد با تخلفات و تکلیف برای استانداردسازی تاسیساتی مانند هتلها نیز از جمله این نظارتها بهشمار میرود و بخش خصوصی نباید با آنها مخالفت کند. اگر بخش خصوصی خواهان حمایت است باید به وظایف خود در حیطه خدماترسانی به خوبی عمل کند و گردشگران را با خاطرهای بد راهی کشورشان نکند که در این صورت هرچه دولت رشته است، بخش خصوصی پنبه خواهد کرد.