نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوال نماینده مردم میمه و شاهینشهر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد کنترل محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی، مصالح و منافع ملی در فضای مجازی را وارد ندانستند و اعلام کردند: پاسخهای محمود واعظی به حسینعلی حاجی دلیگانی قانعکننده بود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به دو سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده میمه و شاهینشهر در جلسه علنی امروز - سهشنبه -مجلس شورای اسلامی حضور یافت. واعظی ابتدا به سوال قاضی پور و پسازآن به سوال حاجی دلیگانی پاسخ داد که این دو سؤالکننده پس از پاسخهای کامل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هر یک جداگانه اعلام کردند که از این پاسخها قانع نشدند و بنابراین به رای گذاشتند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با ۶۶ رای موافق، ۹۶ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۱۲ نماینده حاضر سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه و شاهینشهر در مجلس که درباره نسبت نظارت و کنترل محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی و مصالح و منافع ملی در فضای مجازی توسط این وزارتخانه بود را وارد ندانستند و اعلام کردند که این پاسخها قانعکننده بود. مجلس همچنین پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به قاضی پور را قانعکننده دانست. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهینشهر و میمه در مجلس در تشریح سوالش از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و اینترنتی دردنیا و قرار گرفتن بسیاری مباحث و مطالب در حوزههای مختلف موردنیاز انسانها در درون این شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیتها برای همه افراد ضروری به نظر میرسد. وی تصریح کرد: امروزه دیگر انجام بسیاری از فعالیتهای روزمره انسان بدون کمک گرفتن از قابلیتهای این شبکه جهانی در عمل با مشکل مواجه خواهد شد. فضایی که گفته میشود بهاندازه هزار میلیارد کتاب در آن مطلب وجود دارد. نماینده مردم شاهینشهر و میمه در مجلس خاطرنشان کرد: فضای مجازی نسل سوم دیگر فضای مجازی نیست بلکه حقیقت مجازی است زیرا در این فضا میتوان حقیقت افراد بر روح و روان آنها تاثیر گذاشت. حاجی دلیگانی بابیان این که بنابراین با این واقعیت باید هوشمندانه و فعالانه مواجه شد نه اینکه فقط بگوییم فیلتر کنیم، تصریح کرد: آن را باید بشناسیم و بهدرستی از آن استفاده کنیم و جلوی ضررهای آن را بگیریم. وی ادامه داد: همین بس که رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فضای مجازی فرمودهاند فضای مجازی بهاندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد بنابراین اگر از فضای مجازی غافل شویم و نیروهای مومن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد. وی خطاب به واعظی اظهار کرد: هر چند میدانم که میدانید بنابر اعلام رییس مرکز رسانهای دیجیتال حداقل ۵۳ درصد مردم ایران عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند که میانگین حضور رسانهای ایرانیها در فضای مجازی ۵ تا ۹ ساعت است در حالی که میانگین جهانی ۱۶ ساعت در یک ماه است. نماینده مردم شاهینشهر و میمه در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ۷۲ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال حداقل دریکی از شبکههای اجتماعی عضویت دارند و ۱۹ تا ۲۰ میلیون از کاربران فضای مجازی در ایران زیر ۱۸ سال هستند که آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیت به اینترنت دسترسی دارند. حاجیدلیگانی بابیان این که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران زیر ۱۸ سال هستند که بدون هیچ محدودیتی آزادانه به اینترنت دسترسی دارند و ۸۰ درصد کاربران شبکه اجتماعی نوجوانان و دانشآموزان هستند در حالی که بر اساس آمار موسسه بینالمللی تعداد جستوجوهای پورنو از اول سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون حدود ۵ میلیارد ۴۵۰ میلیون است. وی با یادآوری این که در سال ۱۹۹۹ میلادی تعداد صفحات غیراخلاقی ۱۰۵ میلیارد صفحه شناختهشده و روزانه ۷ میلیون صفحه به آن اضافه میشود، خاطرنشان کرد: آقای وزیر! یقین دارم که میدانید صنعت تصاویر محرک جنسی موفقترین و پرسودترین صنعت تجارت الکترونیک است، ۶۰ درصد صفحات اینترنتی که مورد مراجعه قرار میگیرند سایتهای جنسی و غیراخلاقی است و دانشآموزان در بیشترین خطر برای گرفتار شدن در مواجهه با این سایتها هستند. عضو کمیسیون برنامهوبودجه و محاسبات مجلس بابیان این که ۵۶ درصد کل اینترنت منطقه غرب آسیا در ایران مصرف میشود، تصریح کرد: همچنین ۲۵ درصد نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ سال بدون قصد قبلی و فقط به دلیل سهلانگاری و عدم انجام وظایف قانونی ما مسئولان وارد سایتهای غیراخلاقی شدهاند و ۲۰ درصد آنها جذب این سایتها شدهاند. وی یادآور شد: در کشورهای پرمدعای آزادی پیشتاز در عرصهای تی و سهامدار فضای مجازی و اینترنت که حتی آموزشهای جنسی در آنجا آزاد است، استفاده از اینترنت و امکان دسترسی به سایتهای غیراخلاقی مانند کشور ما اینگونه رها و بازنیست. نماینده شاهینشهر و میمه در مجلس همچنین اظهارکرد: در امریکا بر اساس صلاحیت ارتباطات CAD مصوب سال ۱۹۹۶ هر گونه اطلاعرسانی مستهجن و غیراخلاقی برای نوجوانان کمتر از ۱۸ سال منع شده است و بر اساس قانون دیگری در سال ۱۹۹۸ متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن اطلاعات مرتبط با کودکان زیر ۱۳ سال بر روی اینترنت بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها ممنوع است. حاجی دلیگانی افزود: شوراهای مدنی محلات در ایالتهای امریکا میتوانند اگر سرورهای مرکزی گزارش دهند که مثلا فلان خانه در خیابان فلان محله به چند سایت غیرمجاز واردشده به والدین ۳ بار اخطار دهند و اگر والدین پاسخ ندادند که چه کسی وارد سایت شده از حقوق اجتماعی محروم میشوند و از دسترسی به اینترنت محلی، منطقهای و ملی محروم خواهند شد. وی افزود: در ایران ۸۰۰ هزار سیمکارت رایگان به دانشآموزان داده شد که اینترنت رایگان داشت که باید این اقدام با ایجاد برخی دسترسیها از سوی سایر اپراتورها انجام میگرفت. نماینده مردم شاهینشهر در مجلس با خطاب قرار دادن وزیر ارتباطات، گفت: آقای وزیر چرا شبکه ملی اطلاعات تنها بخشی راهاندازی شد؟ اگر شما میخواستید این شبکه را تکمیل کنید ظرف ۶ ماه میتوانستید این کار را انجام دهید. وی بابیان این که باید از وزیر ارتباطات بپرسیم سرورهایی که برای فیلترینگ هوشمند خریداریشده بود چه بلایی سر آنها آمد؟، خاطرنشان کرد: در ایران ۹۰ درصد اینترنت خارجی استفاده میشود و نظارتی بر آن نیست و ۷۰ درصد جرائم بسترش از فضای مجازی ایجاد میشود که باید آقای وزیر پاسخ دهد چه اقدام موثری جهت کنترل این نابسامانیها داشته است. عضو کمیسیون برنامهوبودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: فضای مجازی و اینترنت قتلگاه جوانان و نوجوانان و از بین برنده بنیان خانواده شده، گفت: این فضا همانند موریانه پایههای نظام را از بین میبرد.