دوحه در واکنش به تصمیم کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر مبنی بر قطع روابط سیاسی با قطر از آن به عنوان یک تصمیم بیدلیل مبتنی بر ادعاهای بیپایه و اساس نام برد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از خبرگزاری رسمی قطر، وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیهای ضمن اعلام این مطلب از اتخاذ چنین تصمیمی ابراز تاسف کرد.
در این بیانیه آمده است: چنین اقداماتی بر روند زندگی عادی شهروندان و اتباع خارجی هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. قطر سعی خواهد کرد تا هر گونه اقدامی جهت تاثیرگذاری منفی بر جامعه و اقتصاد قطر را ناکام بگذارد. کشور قطر در معرض یک حمله تحریک آمیز مبتنی بر اتهامات بیپایه و اساس کاملا دروغین و جعلی قرار گرفته است که نشان میدهد عوامل این حمله در صدد آسیب رساندن به قطر هستند.
وزارت خارجه قطر توضیح داد: قطر عضو فعال شورای همکاری خلیج (فارس) است و به معاهده آن پایبند بوده وحاکمیت ملی سایر کشورها را محترم میشمارد و در امور داخلی آنان دخالت نمیکند و همچنین به وظیفه خود در نبرد با تروریسم و تندروی عمل میکند.
در ادامه این بیانیه آمده است: بدیهی است حمله رسانهای جهت متقاعد کردن افکار عمومی در منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج (فارس) ناکام مانده است و همین امر عامل ادامه تنش از سوی طرف مقابل است. یافتن دلایل ساختگی برای اتخاذ اقدامات علیه یک کشور برادر در شورای همکاری بیانگر نبود دلایل مشروع و قانونی برای اتخاذ چنین اقداماتی است که با هماهنگی مصر صورت گرفت و هدف از آن روشن است و میخواهند بر قطر اعمال قیمومیت کنند که این امر به نوبه خود نقض تمامیت ارضی کشور قطر محسوب میشود که کاملا مردود است.
گفتنی است؛ عربستان، مصر، امارات و بحرین امروز در یک اقدام مشترک با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند و به دنبال آن گذرگاههای زمینی و هوایی و دریایی خود را بر روی این کشور بستند.