سخنگوی ناجا اخیرا در مصاحبهای اعلام کرده که در برگزاری فینال جام حدفی، کوتاهی صورت نگرفته و این نهاد به وظایف خود عملکرد کرده است.
گسترش نیوز - فینال جام حذفی سال ۹۸ با حاشیههای زیادی همراه بود. بیش از دو ساعت تاخیر در برگزاری فینال به دلیل اینکه هواداران داماش پشت در مانده بودند، باعث شد تا همه نسبت به شرایط برگزاری مسابقه گلهمند باشند و نهادهای مسئول، اعم از سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، هیات فوتبال خوزستان و پلیس را مقصر شرایط بد برگزاری این بازی بدانند.
تاخیر چند ساعته و بینظمیهایی که پیش از مسابقه و در جریان مسابقه شکل گرفت، باعث شد تا کمیته اخلاق خیلی سریع، پروندهای را برای بازی فینال جام حذفی باز کند و با افراد خاطی برخورد کند. در ابتدا برای افرادی که بهنوعی به فدراسیون فوتبال وابسته بودند، محرومیت سنگین در نظر گرفته شد، اما با اعتراض این افراد و رفتن آرا از کمیته اخلاق به کمیته استیناف، فقط مدیرعامل و مالک داماش محروم شدند و افرادی که نقش بیشتری در این جنجال داشتند، از محرومیت گریختند.
سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقه، یکی از این افراد بود که در شب برگزاری بازی، با برنامهای تلویزیونی گفتوگو کرد و گفت که این پرونده مقصرین دیگری هم داشت و او و دیگر همکارانش در سازمان لیگ، مقصر اصلی این پرونده نبودند. او اسمی از کسی نبرد، اما باتوجه به حرفهایش احتمال میرود که مسئول برقراری نظم یعنی پلیس، مسئول اصلی این اتفاق و بینظمی از دیدگاه فتاحی به حساب میرود و او و دیگر همکارانش متهم ردیف اول نیستند. ساختاری که در ذهن فتاحی شکل گرفته و موجود است، در کشورهای صاحب فوتبال هم اجرا نمیشود و میان نیروهای امنیتی، باشگاه و نهاد برگزارکننده مسابقه، تعامل شکل میگیرد و شرح وظایف قسمتهای مختلف مشخص و معین است و زمانی که نهادی از وظیفهاش کوتاهی کند، صرفا آن بخش است که جریمه میشود.
پلیس در جریان برگزاری بازی نتوانست نظم بازی را برقرار کند و برقرار نبودن امنیت در سکوها و خالی نبودن جایگاه داماشیها پیش از شروع مسابقه، گواه این ادعا است. پلیس و دیگر نهادهای امنیتی هم برای جلوگیری از این رفتارها و حواشیای که در طول فصل رخ داد، تصمیم به گذاشتن شروطی برای برگزاری مسابقات لیگ گرفتند. درست کردن زیرساخت ورزشگاهها و ایجاد شرایط لازم برای شناسایی متخلفین، اصلیترین شرطهای پلیس برای برگزاری مسابقه بودند. آنها به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان اعلام کردند تا زمانی که شرایط فراهم نشود، لیگ برتر برگزار نخواهد نشد. شروطی که پلیس اعلام کرده، ابتداییترین شرایط برای هر مسابقهای است که در هر جای دنیا برگزار میشود و معلوم نیست، اگر نهادهای ورزشی توانایی برگزاری مسابقه را ندارند، چرا علاقه دارند لیگ را برگزار کنند و سلامت مردم را در خطر بیندازند.
سخنگوی ناجا، روز جمعه در گفتوگویی که اعلام کرد که درحالحاضر آماده برگزاری لیگ برتر هستند و تا بهحال هیچ بحث امنیتی در ورزشگاه نداشتهاند. البته مشخص نیست که جنجالهای بازی سپاهان-پرسپولیس و استقلال-تراکتور در طول فصل دقیقا چه بوده و در چه دستهای از خطر قرار میگرفته که سخنگوی ناجا اعلام کرده که تا بهحال مشکل امنیتی در ورزشگاهها نبوده و باید چه اتفاقی در این بازیها برای تماشاگران میافتاد تا مسئولان به این نتیجه برسند که مشکل امنیتی وجود داشته و باید چه آسیبی به تماشاگران میرسیده تا همه ارکان قبول کنند که اشتباهاتی هم در حفظ امنیت سکوهای ورزشگاهها وجود دارد.
گرچه نقش اساسی در برقراری امنیت ورزشگاهها برعهده نیروی انتظامی است اما فدراسیون فوتبال و باشگاهها هم باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشند. همان طور که باشگاههای خارجی در موضوع کانون هواداران خود فعالیت جدی انجام میدهند، باشگاههای ایرانی هم باید این موضوع را جدی بگیرند تا به این روش بتوانند برای برقراری امنیت در ورزشگاهها کمکی به پلیس بکنند و فدراسیون فوتبال هم باید در این زمینه سخت گیری هایی برای باشگاهها داشته باشند تا هیچ باشگاهی نتواند از انجام این وظیفه شانه خالی کند.
منبع: خبرآنلاین