مدیرعامل ستاددیه کشور با اعلام آمار ۱۲ هزار نفری زندانیان جرایم غیرعمد گفت: درحالحاضر طبق تحقیقات به عمل آمده یکسوم این محکومان نیازمند بوده و برای دریافت تسهیلات واجد شرایط هستند.
گسترش نیوز، سیداسدالله جولایی در دیدار با علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اظهار کرد: با عنایت به افزایش نرخ دیه و همچنین مشکلات معیشتی پیش آمده این روزها دیگر کسی بابت چهار یا پنج میلیون تومان راهی زندان نمیشود و اگر هم بشود مدت ماندگاری او بسیار کوتاه است. برحسب آمار میتوان گفت هماکنون میانگین بدهیها افزون بر ۱۵ میلیون تومان است. البته منظور شرایط بدهکاران مالی ناشی از جرایم غیرعمد است وگرنه هستند افرادی که بابت پانصد هزار تومان راهی زندان شده و با استنکاف از پرداخت دین یا امتناع از پرداخت یا تاکید بر ناتوانایی بدنی در راستای پرداخت اقساط بدهی، ماهها و شاید سالها عمر خویش را در بند سپری کنند.
وی افزود: اگر چه برای خیل زندانیانی که ناخواسته و صرفا به دنبال یک وقوع یک حادثه روانه بند شدهاند زندان جای خوبی نیست اما قابل تامل است که برای برخی از بدهکاران مأمن و پناهگاه امنی است که برخی از محکومان در سایهسار آن حاضرند به دلیل دوری از برخی پیگیریهای قضایی و انتظامی و از همه مهمتر آمد و رفت طلبکاران خصوصی برای وصول بدهی و در موارد نادری حتی جهت شانه خالی کردن از تامین مایحتاج خانه و هزینههای جاری همسر و فرزندان در حبس میمانند. که برای این اقلیت جایی فراختر و آسودتر از زندان وجود ندارد.
مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: اساس این نهاد حمایتی تامین خواسته خیرینی بزرگواری است که اساس مجموعه به همت و حضورشان تشکیل شده و با همیاری آنها حیات دارد، برای همین ما به همان اندازه که حساس هستیم تا زندانی نیازمندی با وجود حمایت برخی از نیکوکاران در بند نباشند، به همان اندازه هم تلاش داریم تا زمینه را برای پرداخت حتی هزار تومان به افراد غیرواجد شرایط محدود کنیم.
منبع: مشرق