عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضررهای حذف وعده سحری از سوی روزهداران گفت: نخوردن وعده سحری سبب افزایش خطر ابتلای روزهداران به کبد چرب میشود و به همین دلیل توصیه میشود این وعده غذایی حذف نشود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش؛ کبد چرب بهتنهایی بیماری نیست، اما میتواند عامل بروز بیماری باشد، از بیماریهای قلبی و عروقی و سکته گرفته تا سرطان. کبد چرب در واقع تجمع بیشازحد چربی در کبد است. بدین معنا که ممکن است در حالت عادی میزان چربی کبد ۵ درصد باشد ولی گاهی از این میزان بیشتر شده و به ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز میرسد و تجمع بافت چربی در سلولهای کبد ایجاد میشود. این بیماری از نوع بیماریهای داخلی است و نحوه تغذیه و چاقی افراد در آن تاثیر بسیار دارد. کوروش جعفریان روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: کسانی که توان بدنی کمتری دارند اگر وعده سحری را نخورند، آسیب جدیتری خواهند دید. وی بابیان اینکه کسانی که وعدهای غذایی خود را در ماه مبارک رمضان حذف میکنند، شانس بیشتری برای چاقی دارند ادامه داد: روزهداران باید تمام وعدههای غذایی شامل افطاری، شام و سحری را صرف کنند تا ولع خوردن پیدا نکنند. جعفریان ادامه داد که برخی افراد به دلیل پرخوری در ماه رمضان چاق میشوند؛ این افراد باید به مقدار نیاز غذا مصرف کنند تا دچار اضافهوزن یا چاقی نشوند. وی با اشاره به اینکه برخی افراد که سحری نمیخورند، گرسنه نمیشوند، افزود: بدن این افراد شروع به سوختوساز چربیها کرده و حالت اسیدی پیدا میکند و فرد طول روز را راحتتر تحمل میکند اما این راحتی قطعاً آسیبهایی مانند کبد چرب، دیابت، پرفشاری خون و چاقی در پی خواهد داشت. جعفریان ادامه داد: برخی از افراد در وعده سحری، قندهای ساده مانند شربت و مربا زیاد مصرف میکنند که این کار سبب میشود تا انسولین بدن بیشازحد ترشحشده و فرد حدود ساعات ۹ تا ۱۰ صبح بشدت احساس گرسنگی کند. وی وعده غذایی سحری را معادل ناهار اعلام کرد و گفت: همان چیزهایی مردم در ناهار میخوردند میتوانند در وعده سحری هم صرف کنند. توصیه میشود در سحری از غذاها با فیبر بالا مانند نان سبوسدار و حبوبات به همراه سبزیجات استفاده کند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد با رعایت اصول ساده میتوانند ماه رمضان را به نحو مطلوب روزهداری کنند و فرصت معنوی این ماه هم بهرهمند شوند. وی به روزهداران توصیه کرد که وعدههای افطار، شام و سحر را طوری تقسیم کند که خیلی به هم نزدیک نباشد. در وعده افطاری غذای ساده که شبیه صبحانه، صرف کنند تا برای وعده شام آماده باشند. جعفریان از روزهداران خواست پس از صرف افطار، مقداری قدم بزنند. روزهداران معمولاً در طول روز تحرک بدنی کمی دارند و توصیه میشود پس از مدتی از صرف افطار حدود نیم ساعت قدم بزنند و بعدازآن شام را صرف کند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وعده شام میتواند مانند روزهای عادی باشد و در این وعده غذایی میتواند از غلات و سبزیجات و استفاده کرد. وی بر مصرف سبزی و میوه توصیه کرد و گفت: باتوجه به اینکه ماه رمضان در فصل گرم واقعشده است، مصرف سبزی و میوه میتواند آب بدن حفظ کرده و جلوی کمآبی را بگیرد.