|

سعودی‌ها سهم خود را در بازار نفت می‌بازند؟

فهرست محتوا

بر اساس تحقیق انجام شده در موسسه سرمایه‌گذاری ابوظبی، عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان سهم بازار خود را در برابر ایران و عراق از دست می‌دهد. اما آیا این موضوع محقق خواهد شد؟ دلیل از دست رفتن سهم بازار عربستان اجرای توافق اوپک عنوان شده است که بر اساس آن کشورهای تولیدکننده نفت را متعهد کرد تا تولید خود را به منظور بالا بردن نرخ نفت کاهش دهند. در این میان سهم عربستان ۴۸۶ هزار بشکه در روز و سهم عراق ۲۱۰ هزار بشکه در روز است و در این میان ایران هم نه‌تنها تولید خود را کاهش نداد بلکه ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید دارد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از کریستوف روهل، مدیر تحقیقات سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی نوشت: اگر بخواهید درباره برنده‌ها صحبت کنید، می‌توانید ایران و عراق را به حساب بیاورید. به گفته روهل، ایران تولید خود را به دلیل پایان یافتن تحریم‌هایی که فروش نفت را محدود کرده بودند، افزایش داد در حالی‌که عربستان سعودی کاهش تولید را بیش از سهم خود انجام داده است. به گفته رابین میلز، بنیانگذار شرکت مشاوره «قمر انرژی» در دوبی، عربستان سعودی به خوبی واقف بود به دلیل افزایش تولید ایران، سهم بازارخود را از دست خواهد داد اما سعودی‌ها در زمانی که تولید ایران در سطح بالایی بود، با کاهش تولید موافقت کردند. خالد الفالح، وزیر انرژی و صنعت عربستان به تازگی در باکو گفته است: به نظر می‌رسد این تفاهم وجود دارد که تلاش برای محدود کردن عرضه باید تمدید شود. وی افزوده است: با الکساندر نوواک، همتای روسی خود تلفنی صحبت و در مدت دو هفته آینده با او دیدار خواهد داشت. براساس آمار بلومبرگ، عربستان سعودی تولید خود را از حدود ۵/۱۰ میلیون بشکه در روز در دسامبر به ۸۷/۹ میلیون بشکه در روز در ابتدا و ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته کاهش داد. تولید ایران به ۸/۳میلیون بشکه در روز در ژانویه(دی) افزایش یافت که بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۰میلادی بود. عراق ۴۳/۴ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۲۰۰ هزار بشکه کاهش نشان داد. به گفته ادوارد بل، تحلیلگر کالا در بانک امارات (ان‌بی‌دی)، کشمکش بر سر سهم بازار در آسیا بیشتر قابل توجه بوده است. براساس آمار گمرکی، ایران و عراق ماه گذشته فروش نفت‌خام به چین را افزایش دادند در حالی‌که عربستان سعودی پس از روسیه و آنگولا به عنوان بزرگترین تامین‌کنندگان نفت این کشور قرار گرفت. با این همه به گفته بل، عربستان سعودی برای حفظ سهم بازارش، نرخ نفت برای مشتریان آسیایی را کاهش می‌دهد.

ادامه این مطلب را در روزنامه صمت بخوانید .

سعودی‌ها سهم خود را در بازار نفت می‌بازند؟
کد خبر: ۴۸۳۱
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو