معاون اول رئیسجمهوری اعلام کرد که تصمیمی برای بازگشت به سیاست کوپنی و یا افزایش یارانه نقدی اتخاذ نشده است.
گسترش نیوز - اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه - ۱۳ اسفندماه) طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه معاون هماهنگی و نظارت و معاون نظارت اقتصادی امور زیربنایی خود که در سالن شهید بهشتی مجموعه ریاستجمهوری برگزار شد، با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که برای مردم ما مهم است و برای مسئولان ما هم باید مهم باشد این است که چگونه اقتصاد کشور را در شرایط خاص فعلی اداره کنیم، گفت: باید اقتصاد به شکلی مدیریت شود که مردم کمتر تحت فشار قرار گیرند و زندگی شان کمتر به مشکل بربخورد و چرخ اقتصاد بچرخد.
وی افزود: کاری که ریاست جمهوری قرار است انجام دهد و طبق قانون میتواند از طریق معاونان رئیسجمهوری عملی کند این است که نظارت، دادن خط مشی و هماهنگی برای پیشرفت کارها را بر عهده گیرد و گرنه قرار نیست کاری که در مسائل اقتصادی بر عهده سازمانها و وزارتخانههای دیگر است در ریاست جمهوری انجام شود.
جهانگیری تاکید کرد: جایی که تصمیمی گرفته میشود باید از سوی مجموعه ریاست جمهوری نظارت شود که این تصمیمها به درستی انجام شوند و این کاری است که بخش مهمی از آن تحت عنوان مجموعه معاونت اول رئیسجمهوری انجام میشود تا هماهنگیها میان دستگاهها و وزارتخانهها برای انجام امور برقرار شود.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه همه قوا و نهادهای نظامی و سایر نهادها باید حول سیاستهای اقتصاد مقاومتی که در دولت پیگیری میشود، انجام وظیفه کنند، اظهار کرد: شاه بیت اقتصاد مقاومتی درون زایی اقتصاد و بهرهمندی تولید کشور از همه ظرفیتهای موجود در کشور است تا مشکلات حل شود.
وی ادامه داد: برخیها اقتصاد کشور را نمیشناسند در حالی که توانمندیهای بسیار بزرگی در اقتصاد ایران وجود دارد و ما اقتصاد با بنیهای داریم. اقتصادمان ریشه دار و توانمند است؛ بله ممکن است که در گوشهای از این اقتصاد با اعمال تحریمها اتفاقی بیفتد ولی اینکه امریکا فکر کرده با چند تحریم میتواند اقتصاد ما را زمین بزند، اشتباه میکند، آنان این کار را با چهار کشور کوچک انجام دادند و فکر کردند که اقتصاد ما هم مثل آن کشورهاست.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اینکه تعامل اقتصاد ما با دنیا در این است که بتوانیم کالاهای خود را صادر کنیم، منابع خارجی بگیریم و از فناوریهای روز استفاده کنیم، اظهار کرد: باید بتوانیم داد و ستد و ارتباط با اقتصاد دنیا را برقرار کنیم. این اقتصاد را نمیتوان با امتیازات و شرایطی که دارد در داخل ایران حبس کرد. اگر آن را حبس کنیم از بین میرود.
وی ادامه داد: وقتی اقتصاد ایران دچار مشکل جدی میشود که ارتباطش با اقتصاد دنیا قطع شود. ممکن است که طراحی امریکاییها این باشد که ارتباط اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا قطع شود، اما طراحی ما نباید این باشد.
جهانگیری با بیان اینکه همه هم و غم ما باید این باشد که اقتصادمان با اقتصاد دنیا در تعامل باشد، گفت: باید تمام زیربناهای تعامل با اقتصاد فراهم شود و باید فضای اقتصادی و سیاسی خارجی مناسب را ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: دشمنان نمیخواهند اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا تعامل داشته باشد اما باید این کار را انجام دهیم. نظام بانکی ما باید با نظام بانکی دنیا ارتباط داشته باشد تا وقتی کالای صادرکننده ما بر روی کشتی قرار میگیرد، اطمینان داشته باشد که پول این کالا به دستش میرسد.
معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: هیچ طراحی جز نظام بانکی در دنیا برای اطمینان دادن به تاجر وجود ندارد، فقط نظام بانکی است که میتواند به یک تاجر در پرداخت پول در قبال کالا اطمینان دهد.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امریکا به دنبال قطع ارتباط بانکی ما با دنیا است، تاکید کرد: ما ممکن است در داخل اختلاف نظرهای جدی درباره اداره کشور، مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، اما جای این موارد انتخابات است، درموقع خودش همه از عهده همدیگر بر میآییم. هیچکس هم در مقابل دیگری کم نمیآورد. وقتش که برسد، جواب همه حرف هایی که زده میشود را میتوان با یک جلسه پنج نفره داد، آنقدر قدر مطلب وجود دارد که فقط کفایت میکند که آدم برای جواب دادن اراده کند.
وی تصریح کرد: الان این چه حرفی است که اگر کسی میگوید لوایح چهارگانه تصویب شود، یک دفعه برخی میگویند این کار خیانت به کشور است؟
معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: شما یک فعال اقتصادی و صاحبنظر در کشور پیدا کنید که با دنیا صادرات یا واردات داشته باشد و معتقد باشد بدون این نوع تعاملات بانکی با دنیا میتواند کار اقتصادی انجام دهد؛ اگر یک نفر پیدا شد ما نظر او را قبول خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه اگر بر تصویب و تایید لوایح FATF تاکید میشود به دلیل نیاز و دغدغه کشور است، تصریح کرد: این کار از این جهت باید انجام شود، نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و بگوییم به این لوایح نیاز نداریم. کسانی که در صحنه هستند و در میدان کار حضور دارند اذعان میکنند به این لوایح نیاز است تا بتوانند کار کنند.
جهانگیری تاکید کرد: البته برای هر کاری عوارضی هم وجود دارد، باید دور هم بنشینیم و در مورد آنها گفتوگو کنیم تا مطمئن شویم. به همین دلیل این موارد به مراجع مختلف ارجاع داده شده تا دغدغههای خود را بیان کنند و راهکارهای برطرف کردن دغدغه آنان را پیدا کنیم تا فرصت کار کردن و رفع مشکلات مردم و فعالان اقتصادی فراهم شود؛ پس این موضوع باید اصل باشد ضمن اینکه دغدغهها هم باید دیده شود.
معاون اول رئیسجمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر از تمام ظرفیتهای اقتصاد و نیروی متخصص انسانی استفاده شود فرصتهای زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور و حل مشکلات وجود دارد، گفت: ما انصافا در همه بخش ها، نیروهای انسانی تحصیلکرده، مدیر و متخصص با ظرفیتهای بسیار بالایی داریم که با استفاده از آن میتوانیم اقتصادمان را جلو ببریم و روی پای خودمان بایستیم.
جهانگیری با بیان اینکه برخی میگویند میخواهند به دهه شصت بازگردند و کالاها را کوپنی کنند، اظهار کرد: این حرفی است که برخی از افراد مطرح کردهاند و عدهای هم ممکن طرفدار آن باشند. البته آن عده هم دلسوز کشور هستند و میگویند وقتی قرار است کالاهای ضروری را دولت تامین کند، پس باید مطمئن باشیم که این کالا بهدست همه میرسد.
معاون اول رئیسجمهوری تاکید کرد: تا این لحظه دولت تردیدی در اختصاص ارز با نرخ دولتی برای تأمین کالاهای اساسی ندارد و تصمیمی برای بازگشت به سیاست کوپنی و یا افزایش یارانه نقدی اتخاذ نشده است اما همچنان گفتوگو و مباحثه درباره این سیاستها در دستور کار دولت قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم که باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، گفت: ما در برابر مردم تعهد داریم تا کالاهای اساسی را در مرحله نخست به وفور و در مرحله بعد با نرخ مناسب تأمین کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم و دولت در این راستا ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ دولتی اختصاص داده است.
وی در پایان گفت: اختصاص ارز با نرخ پایین میتواند زمینه رانت خواری را ایجاد کند و ممکن است عدهای بخواهند از این شرایط سوءاستفاده کنند اما هدف اصلی دولت این است که کالاهای مورد نیاز مردم با نرخ ارزان و به وفور در کشور تأمین شود.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای سطح مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه گفت: در مورد مبادلات تجاری با کشورهای همسایه هم باید توجه داشته باشیم که هرچه بیشتر این روابط را ارتقا بخشیم. ما الان با سه کشور ترکیه، عراق و افغانستان بالاترین سطح مبادلات را داریم، ما اگر با همین سه کشور مبادلات مان را در سطح عالی نگاه داریم، هزار تحریم امریکا هم نمیتواند بر ما تاثیری داشته باشد.
جهانگیری تاکید کرد: ما کشور کوچکی نیستیم. ما با پانزده کشور دیگر از ارمنستان کوچک گرفته تا پاکستانی که دویست میلیون جمعیت دارد همسایه هستیم که خدا را شکر با همه آنها هم روابط خوبی داریم و اگر اراده کنیم از مرزهای مان کالاهایی که بخواهیم وارد کشور میشود، پس باید به حفظ و ارتقای ارتباط تجاری مان با کشورهای همسایه هم توجه داشته باشیم.
منبع: ایسنا