با توجه به اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش، مراجعه به مراکز معاینه فنی امسال افزایش یافت. در زمینه دریافت معاینه فنی همچنان مسائل و مشکلات گوناگونی وجود دارد.
گسترش نیوز: اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش باعث شد بسیاری از افرادی که به فکر دریافت معاینه فنی نبودند به سراغ مراکز معاینه فنی بروند اما در این میان معظلاتی وجود دارد. یکی از مواردی که باعث مردود شدن خودروها در مراکز معاینه فنی شده مربوط به کاتالیست است. گرانی این قطعه باعث شده بسیاری از افراد به سمت اجاره آن بروند. در خصوص این معظل و میزان جریمهشدگان نداشتن معاینه فنی گفتوگویی با سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح ان را می خوانید.
جریمه ۵۰ هزار تومانی
حسینیمنش ابتدا در خصوص جریمه خودروها و آمار مرتبط با آن اظهار کرد: روزانه کلیه خودروهایی که از زیر دوربینها رد میشود و فاقد معاینه فنی هستند جریمه خواهند شد. در این خصوص طبق آمار نزدیک به ۲۰ هزار خودرو به صورت روزانه به دلیل نداشتن معاینه فنی مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند.
مسئولیت اجتماعی مردم
وی در خصوص مسئولیت اجتماعی مردم در رابطه با دریافت معاینه فنی گفت: برای کنترل بحث اجاره قطعا چند کار را باید به صورت همزمان انجام دهیم. یک سری کارها به صورت ایجابی هستند که مربوط به مسئولیت اجتماعی مردم و ترویج این فرهنگ است. باید به مردم اطلاعات داده شود که کاهش آلودگی هوا به واسطه برخورداری از کاتالیست و دریافت معاینه فنی باعث شده است که امسال هوای تهران به شرایط خطرناک نرسد. در این زمینه نیز باید از شهروندان تقدیر و تشکر کرد و هر فردی باید در این موضوع خود را مسئول بداند و اقدام به دریافت معاینه فنی کند.
اشکال در قوانین
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در رابطه با قوانین هوای پاک اظهار کرد: یکی دیگر از بحثها مربوط به قوانین و مقررات است که در این زمینه اشکالی به وجود آمد. در ماده ۵ و ۶ قانون هوای پاک که الزام و ملزوم بودند به صورت جداگانه هر کدام مطرح و تصویب شد. این دو قانون معکوس نتیجه میدهد بدین صورت که در ماده ۵ گارانتی خودرو ۲ سال اعلام و در ماده ۶ سن معاینه فنی ۴ سال ذکر شد. اگر دقت کنید قانون هوای پاک صلاحیت گارانتی خودرو را ندارد و موردی که در این لایحه پیشنهاد شد مربوط به قطعات مرتبط با آلایندگی نظیر کاتالیست، انژکتور، سنسور اکسیژن و مواردی از این قبیل بود.
گارانتی برای کاتالیست
وی در رابطه با پیشنهاد برای گارانتی کاتالیستها اظهار کرد: پیشنهاد شده بود که خودروها فارغ از بحث گارانتی، کاتالیست دارای ۸ سال گارانتی باشد که در کشورهای آمریکا این کار انجام میشود. زمانی که خودرو به مرکز معاینه فنی مراجعه میکند اگر کاتالیست دچار مشکل باشد، شرکت واردکننده ملزم به تعویض این قطعه است. در کشور، زمانی که صاحبان خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند خودرویشان فاقد گارانتی است در نتیجه در صورت بروز مشکل مجبور به صرف هزینه برای تعویض کاتالیست هستند. در نتیجه مردم به دلیل قیمت بالای کاتالیست به سمت اجاره کاتالیست میروند.
قیمت بالا
حسینیمنش در خصوص قیمت کاتالیست گفت: قیمت این قطعه از حدود ۴۰۰ هزار تومان شروع میشود و برای خودروهایی مانند پرشیا و سمند قیمت آن ۶۰۰ هزار تومان است. لازم به ذکر است که کاتالیستهای موجود در بازار متفاوت از موارد تایید شده هستند و در صورتی که آنچه قانون گفته رعایت شود، قیمت کاتالیستها بالای ۱.۵ میلیون تومان خواهد بود. متاسفانه برای کاتالیست استاندارد ملی نداریم و در هر صورت دولت و مجلس باید مسئولیت دارا بودن گارانتی کاتالیست فارغ از بحث گارانتی خودرو را در نظر داشته و بر عهده بگیرد.
برخورد با مراکز متخلف
وی در پایان به جزئیات برخورد با مراکز معاینه فنی اشاره کرد: از اسفند سال گذشته زمانی که موضوع اجاره کاتالیست به گوش ما رسید به شدت با این موضوع برخورد کردیم. اولین کاری که کردیم این بود که هر خودرویی که در مراکز معاینه فنی به دلیل مشکل در کاتالیست رد میشد به صورت خاصی بررسی میشود. در صورتی که کاتالیست تعویض شده نو باشد، نشانهگذاری میشود که این کاتالیست قابل برگشت و استفاده مجدد نباشد. مراکز متخلف را نیز به سازمان حفظت محیط زیست معرفی کردیم و ۳ مرکز متخلف نیز پلمپ شد.