|
رئیس اتحادیه سمساران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

اینترنت و سمساری که نانش آجر می‌شود

فهرست محتوا

رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان از خطرات و فرصت‌هایی که اینترنت برای این صنف به همراه دارد سخن گفت.

گسترش‌نیوز: اینترنت و فناوری برای بسیاری از کسب‌وکارها مفید بوده است اما نه برای سمساران! وقتی خریدار و فروشنده بتوانند به‌طور مستقیم، وارد معامله شوند بعید است برای حرفه‌هایی مثل سمساری، جایی بماند. آیا چنین است و سمساری یک حرفه در حال انقراض به شمار می‌آید یا می‌تواند خود را با شرایط جدید منطبق کند؟ با گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان همراه باشید.

abdolahifar.jpg

اینترنت، بلای جان سمساران

داوود عبدالهی‌فر از خوب نبودن کسب‌وکار در این صنف خبر داد و در تشریح دلایل این وضعیت اظهارکرد: افزایش قیمت‌ها و در نتیجه آن، کاهش قدرت خرید باعث شده است که مردم رغبتی به فروش وسایل خود نداشته باشند. بنابراین بازار واحدهای تحت نظر این اتحادیه، رونقی ندارد. یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم فضای مجازی و خریدوفروش‌های اینترنتی است که باید فکری به حال آن شود. می‌دانم که نمی‌توان و درست نیست که جلوی این پدیده را گرفت اما باید به فکر ساماندهی آن بود.

صنفی که بیشتر اعضای آن مسن هستند

آیا نمی‌توان خطر فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد و آن را در خدمت صنف درآورد؟ داوود عبدالهی‌فر در پاسخ این سوال اظهارکرد: قطعا چنین است و درحال‌حاضر بسیاری از افراد، بدون آنکه رسما عضو اتحادیه ما باشند در این زمینه فعالیت می‌کنند و ممکن است درآمد خوبی هم داشته باشند. آنها به‌عنوان کار اول یا دوم به این شغل اشتغال دارند اما در مورد اعضای صنف نمی‌توان چنین کرد. می‌توان گفت که جوانان با استفاده از فناوری‌های جدید و استفاده از امکاناتی مثل درج آگهی رایگان می‌توانند به‌مراتب موفق‌تر باشند.

اتحادیه‌ای با ۳۸۰۰ عضو

وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: درحال‌حاضر اتحادیه ما ۸۰۰ عضو رسمی و ۳ هزار عضو غیررسمی دارد. بسیاری از اعضای اتحادیه سمساران مسن هستند و علاقه و آشنایی چندانی با فناوری‌های جدید ندارند. سمساری و امانت‌فروشی شغل خانوادگی آنهاست و به از طرف دیگر به خاطر علاقه‌ای که به این حرفه دارند نمی‌خواهند آن را ترک کنند.

semsari.jpg

رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان در پاسخ این سوال که آیا با آموزش شاغلان این حوزه، نمی‌توان آنها را به استفاده از گوشی‌های هوشمند ترغیب کرد؟ گفت:

طبق قانون نظام صنفی اعضای همه اتحادیه‌ها، ملزم به ارتقا سطح دانش و مهارت‌های خود هستند و باید خود را به‌روز نگه‌دارند و هفته‌ای، ۳ جلسه در دوره‌های آموزشی که برای همین امر برگزار می‌شود شرکت کنند. بااین‌حال بیشتر آنها در این کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند بنابراین برپایی کلاس‌های آموزش استفاده از گوشی‌های هوشمند هم بسیار بعید است با استقبال آنها روبه‌رو شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نرخ نامه پرداخت و تصریح کرد: در صنف ما چیزی به اسم نرخ نامه وجود ندارد چون نرخ کالاهای فروخته‌شده به توافق طرفین بستگی دارد.

عبدالهی‌فر در پایان افزود: در تهران چند راسته سمساری وجود دارد. حوالی میدان امام حسین، سبلان، خیابان وحیدیه و حوالی پاسگاه نعمت‌آباد جز راسته‌های ما هستند. اگر بین فروشنده و خریدار اختلافی پیش بیاید اتحادیه دخالت می‌کند و از طریق کمیسیون شکایت و رفع اختلاف، پیگیری می‌کند. مردم در چنین مواردی می‌توانند با اتحادیه تماس بگیرند و مورد را گزارش کنند تا همکاران ما بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

اینترنت و سمساری که نانش آجر می‌شود
کد خبر: ۴۰۸۶۶
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
ارسال نظر
captcha