این روزها صحبتهای مختلفی در رابطه با احیا و ثبتنام کارتسوخت گفته میشود و سردرگمیهایی نیز برای صاحبان خودروها ایجاد شده است. به همین بهانه گفتوگویی با رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت صورت گرفته است.
گسترشنیوز: از سال گذشته صحبتهایی در مورد تغییر قیمت بنزین و استفاده مجدد از کارتهای سوخت صورت گرفت. با این وجود اخیرا پای استفاده مجدد از کارتهای سوخت به میان کشیده شده و پس از آن نیز دو نرخی شدن به مسئله جدید تبدیل شده است. حال گفته شده است که صاحبان خودرو جدید دریافت کارت سوخت باید اقدام کنند که به یکی از تیترهای مهم اخبار این روزها تبدیل شده است. در رابطه با چنین مسائلی که در حال رخ دادن در شرایط کنونی است صحبتهای بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت را در ادامه این گزارش میخوانید.
عدم اطلاعرسانی و دریافت مشاوره
حاج محمد رضا در ابتدا به موضوع اطلاعرسانی به اعضای مختلف پرداخت: یکی از ایرادات اصلی نسبت به طرحهایی که در رابطه با به کارگیری مجدد کارت سوخت و مواردی از ای قبیل اعلام میشود این است که ما آخرین مرحله توزیع هستیم از ما در جلسات مختلف برای مشاوره و نظرخواهی استفاده نمیشود. گفته میشود که قاچاق سوخت اتفاق میافتد و دلیل اصلی استفاده از کارت سوخت همین است اما اعلام میکنیم نهایت تلاش را انجام میدهیم که قاچاق سوخت اتفاق نیفتد. تنها راه حل این است که جلساتی گذاشته شود تا راههای قاچاق سوخت را نشان بدهیم و از آنها جلوگیری کنیم.
آماده نبودن زیرساختها
وی در ادامه در رابطه با زیرساختهای مورد نیاز افزود: هنوز زیرساختهای آماده در جایگاه نداریم و گفته میشود که از کارتهای قدیم استفاده کنیم اما کارتهای قدیمی بسیاری از افراد گم شده یا شکسته و دریافت کارت سوخت جدید نیز هزینههای هنگفتی در پی خواهد داشت. سیستمهای مرتبط با سوختگیری مربوط به ۱۳ الی ۱۴ سال پیش است. این سیستمها روزآمد هستند و به صورت مداوم باید آپدیت شوند اما چنین اتفاقی صورت نگرفته است.
حاج محمدرضا در زمینه استفاده از دو کارت برای سوختگیری گفت: حدود ۴۵ روز پیش مدیرعامل شرکت ملی پخش رونمایی گذاشتند که همچنان اطلاعی نداشتیم و فرمودند که ۲ کارت وجود دارد. یکی از این کارتها برای سوختگیری است و مقدار سهمیه را مشخص میکند و در همان تلمبه دستگاه دیگری تعبیه شده میشود که از طریق کارت بانکی مبلغ پرداخت میشود. اتفاقات مختلفی ممکن است در جایگاههای سوخت به وجود آید ضمن این که استفاده از دو کارت میتواند باعث ایجاد وقفه در زمان سوختگیری شود. بسیاری از افراد ممکن است ندانند که کدام کارت را چگونه استفاده کنند. گفتهاند که در فاز دوم کارت پول اجرا خواهد شد.
آیا قاچاق توسط جایگاهها انجام میشود؟
وی در مورد قاچاق سوخت به این موارد اشاره کرد: گفته میشود که قاچاق سوخت عامل اصلی این است که کارتهای سوخت در حال احیا شدن است اما قاچاق سوخت به سادگی توسط جایگاهها صورت نميپذیرد. جایگاههای سوخت به صورت روزانه ۲۰ الی ۳۰ هزار لیتر بنزین عرضه میکنند و نظارت بر روی آنها صورت میگیرد بنابراین قاچاق سوخت به سادگی نیست و در صورت قاچاق نیز مقدار آن توسط جایگاهها ناچیز خواهد بود. از لحظه ورود تا لحظه خروج خودرو فیلمبردای انجام میشود و به شدت کنترل بر روی جایگاهها انجام میشود. اعمال توجه بیش از اندازه و مواردی که قرار است در آینده برای سوختگیری در جایگاهها رخ دهد هیچ چیزی جز نارضایتی برای مردم در پی نخواهد داشت. افزایش مصرف بنزین نیز که به صورت سالیانه ذکر میشود دلایل خاص خود را دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به استفاده از خودروهای فرسوده و خودروهایی که دارای روغن سوزی هستند و از رده خارج شدهاند باشد در نتیجه مصرف فرآورده بیشتر میشود. روال سوختگیری از گذشته تا کنون به شدت تغییر کرده است چرا که در گذشته مردم به سادگی باکهای خود را کاملا پر میکردند. اما در حال حاضر وضعیت اقتصادی به گونهای در حال پیش رفتن است که بسیاری از افراد و قشرهای مختلف جامعه نمیتوانند باک خود را حتی به صورت کامل پر کنند و موتورسیکلتها در مواردی ۱ یا ۲ لیتر بنزین میزنند. بنابراین باید به وضعیت عموم مردم توجه و از سرگردانی آنها جلوگیری شود.
وی در انتها در رابطه با وضعیت تامین بنزین گفت: از لحاظ تامین بنزین در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم و نزدیک به ۳ میلیارد لیتر بنزین ذخیرهسازی شده است. بدون این که بنزین وارد شود میتوانیم شهر تهران را به سادگی تا چندین ماه حمایت کنیم ضمن این که ۳۰ الی ۴۰ میلیون لیتر نیز صادر میکنیم. ایجاد محدودیت در عرضه بنزین برای زمانی است که اتفاق خاصی مانند زلزله یا جنگ رخ بدهد اما در شرایط کنونی اعمال چنین محدودیتهایی غیر منطقی به نظر میرسد.