ایران در رده کشورهای دارای بیشترین ذخایر ارزی در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ جای نگرفت.
گسترشنیوز: چین، ژاپن، سوئيس، عربستان، هنگکنگ، هند، کرهجنوبی، برزیل، روسیه و سنگاپور به ترتیب دارای بالاترین ذخایر ارزی در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. بنابر آمارهای صندوق بینالمللی پول، ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۷ به ۹۵.۱ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به دو سال قبل از آن ۲۰.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.
با این که حساب ذخیره ارزی دولت ایران اهدافی نظیر ایجاد ثبات در میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، تبدیل داراییهای حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و توسعه فعالیتهای تولیدی و سرمایهگذاری و تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز طرحهای تولیدی و کارآفرینی بخش غیر دولتی و... را دنبال می کند؛ اما در سال ۲۰۱۸ هنوز نتوانسته در رده کشورهای دارای بیشترین ذخایر ارزی جای گیرد.
گفتنی است که یکی از مهمترین کاربرد ذخایر ارزی برای بانکهای مرکزی، حفظ ارزش پول ملی و حجم نقدینگی در صورت بروز بحران اقتصادی است. همچنین حجم ذخایر ارزی یک کشور عامل مهمی برای جذب سرمایه خارجی است زیرا این حجم بالای این ذخایر برای سرمایهگذاران خارجی بهعنوان معیار اطمینانبخش تلقی میشود.ذخایر ارزی باکیفیت برای بانکهای مرکزی و نهادهای پولی بینالمللی اهمیت حیاتی دارد.
لیست کشورهای دارای بیشترین ذخایر ارزی در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ در زیر موجود است: