واکنشها نسبت به جداسازی محل حضور مردم و مسئولان در مراسم و نمازهای جمعه از طریق نرده و حصار از ماه پیش آغاز شد بر همین اساس برخی استانداریها اقدام به صدور بخشنامه برای رعایت حقوق شهروندی کردهاند تا براساس آن حصار میان مردم و مسئولین در مراسم ها برداشته شود.
گسترش نیوز: اعتراض به نرده و حصار بین مردم و مسئولان نظام نخستین بار توسط حجتالاسلام آل هاشم امامجمعه تبریز، صورت گرفت و او خواستار حذف این نردهها در نماز جمعه شد پسازآن آیتالله علم اله دی امامجمعه مشهد نیز از استاندار این مشهد خواست تا در این زمینه بررسی امنیتی داشته باشد و اگر نگرانیای وجود ندارد، این نردهها برداشته شود.
در بهمنماه سال گذشته نیز آیتالله امینی عضو مجلس خبرگان، در اقدامی عملی حاضر نشد در جایگاه ویژه و صف اول نماز جمعه قم که در حصار نردههاست مستقر شوند.
بهتازگی در مراسم شهرداری بوشهر حصار میان مسئولان و مردم با واکنش منفی جامعه و اعضای شورای شهر بوشهر مواجه شد.درهمین راستا مهرزاد آسایش، عضو شورای شهر بوشهر در صفحه اینستاگرام خود به انتقاد از این موضوع پرداخت و نوشت: «در کشوری که امنیت وجود دارد، فاصله بین مردم و مسئولان معنا ندارد.»
با شکلگیری این اعتراضها برخی استانداریها هم چون استانداری بوشهر در روزهای گذشته اقدام به صدور بخشنامهای درزمینه رعایت حقوق شهروندی کردند تا بر اساس آن ازاینپس در مراسمها بین مردم و مسئولان حصارها حذف شود مگر در موارد امنیتی آنهم تشخیص مراجع ذیصلاح بر اساس این بخشنامه نباید تبعیضی در سرویسدهی، پذیرایی و نحوه چیدمان آنها بین مردم و مسئولان وجود داشته باشد و هیچگونه تمایزی میان جایگاه و منزلت اجتماعی مسئولان و مردم ازلحاظ مبلمان و صندلی نباید صورت بگیرد.علاوه بر این از نصب هرگونه برنوشته و استند برای خیرمقدم در ورودی شهرها و سالن جلسات باید جلوگیری به عمل آید.
در شرایطی که ایران بهترین شرایط را ازنظر امنیتی در منطقه دارد. لزوم کشیدن حصار و نرده میان مردم و مسئولان در جهت حفظ امنیت مسئولان شاید چندان توجیه مناسبی برای اقداماتی ازایندست نباشد.
صدور بخشنامههای استانی برای جلوگیری از این اقدامات را باید به فال نیک گرفت اما باید منتظر بماند تا ببینیم اینگونه بخشنامهها میتواند حصار میان مردم و مسئولان را بردارد یا نیاز به دستورهای سراسری و برخوردهای جدیتری است.