عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و ترهبار گفت: هیچ نهاد نظارتی عملکرد وانتیهای میوهفروش را بررسی نمیکند.
گسترش نیوز :میوه و ترهبار جزو ضرورتهای اساسی زندگی مردم محسوب میشود؛ از اینرو نرخ آن برای خانوادههای ایرانی بسیار اهمیت دارد. درگذشته چندان میوهفروشی باب بود از اینرو برخی کاسبان با چرخ دستی میوهفروشی میکردند. اما با گذر زمان این روند از بین رفت و چرخهای دستی جای خود را به وانتیها داد؛ اینجا این پرسش مطرح است که آیا خرید از وانتیها برای مردم بهصرفه است؟
اسماعیل مرادیان عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و ترهبار، بیان کرد: وانتیهایی که اقدام به فروش میوه میکنند یا خود باغدار هستند و یا از میدان اصلی میوهها را خریداری میکنند.
به گفته وی؛ روال خرید از میدان میوه و ترهبار به شرح زیر است؛ میوههای درجهیک و به عبارتی گل بار از سوی واحدهای صنفی خریداری میشود. سپس غرفهداران میدان و ترهبار به میدان اصلی میآیند و میوههای بهاصطلاح درجهدو را خریداری میکنند. درنهایت وانتیها میوههای درجه چند را خریداری و در سطح شهر و اتوبانها میفروشند.
این مسئول صنفی افزود: از آنجایی که این افراد مالیات، کرایه مغازه و دیگر هزینههای جانبی را ندارند معمولا با نرخ پایین اجناس خود را عرضه میکنند.
وی با اشاره به قانونمند نبودن فعالیت وانتیها،خاطر نشان کرد: هیچ نهادی بر عملکرد این افراد نظارت ندارد و ثابت شده که نبود نظارت امکان تخلف در افراد را زیاد میکند.. بهعنوان مثال اگر شخصی از خرید خود از یک واحد صنفی ناراضی باشد آن را مرجوع کند این در حالی است که چنین امکانی برای خرید از وانتیها وجود ندارد زیرا آنها مکان و جای ثابتی ندارند.
این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: معمولا وانتیها به مشتریان خود این اجازه را نمیدهند که خود میوهها را سوا کنند و به اصطلاح «سوا کن جدا کن در بین وانتیها» مرسوم نیست.
مرادیان در پایان به مردم توصیه کرد که نیاز خود را از واحدهای میوه فروشی که قانونمند فعالیت خود را دنبال میکنند،خریداری کنند.