امیر صادقی - کارشناس ارز
بانک مرکزی از طریق بانک ملی و در جهت تنظیم بازار به پیشفروش سکه در مقاطع زمانی ۶ ماهه و یکساله اقدام میکند. این امر البته مورد تائید و اعتماد مردم هست. چراکه با ضمانت دولت و بانک مرکزی اتفاق میافتد.
بانک مرکزی از طریق بانک ملی و در جهت تنظیم بازار به پیشفروش سکه در مقاطع زمانی ۶ ماهه و یکساله اقدام میکند که این امر البته مورد تائید و اعتماد مردم هست. چراکه با ضمانت دولت و بانک مرکزی اتفاق میافتد.
اخیرا اطلاعیه هایی از سوی بانک مرکزی در راستای تصمیمات ارزی منتشر شده، که در بخشی از آن امده است: میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص بر اساس دستورالعمل صادره حداکثر 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و تمام اشخاصی که سابقاً اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس کرده اند و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از 10 هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، باید حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده گذاری ارز در بانک های مزبور یا فروش آن به بانکها اقدام کنند.
دراین راستا ایدهای که به ذهن من میرسد این است که طرح مربوط بهپیش فروش سکه در مورد ارز هم اجرا بشود. یعنی افرادی که قصد خریدهای بالاتر از ۱۰ هزار یورو یا معادل ان به سایر ارزها رادارند با ضمانت بانکهای دولتی بتوانند پولشان را بهصورت سپرده دربیاورند و در موعد مقرر سود این ارز را حتی بهصورت اسکناس دریافت کنند.
این اتفاق باعث میشود ارز در دست دولت باقی بماند و سودجویان نتوانند بازار را ملتهب کنند. ارز موجود در دست دلالان باعث آشفتگی بازار میشود و دولت برای کنترل این شرایط مجبور است با ایجاد یک فضای امنیتی و اقدامات ضربتی دست به کنترل شرایط بزند. نتیجه این روند هم چیزی جز بیاعتمادی مردم نیست.
بخش عظیمی از مردم قصد انجام تجارت و یا حتی سفر ندارند اما با این حال سعی میکنند دلار را خریداری کرده و در منزل نگهدارند. بنابراین بهراحتی میتوان آنها را برای سپردهگذاری ارزی در بانکها ترغیب کرد. برای تجار یا مسافران هم میشود از طریق حوالههای ارزی امور را پیگیری کرد.
خیلی از تاجران و بازرگانان بدهکار هستند ولی سررسید پرداختشان چند ماه بعد است. آنها میتوانند از همین مسیر ارز خودشان را خریداری کنند و در موعد مقرر باز از طریق همین سیستم بانکی نسبت به پرداختش اقدام کنند.
سیستم ارائه فیزیکی دلار باعث شده بانکهای ما از ریال هم خالیشده و سرمایه عمومی تبدیل به اسکناس بیارزشی بشود که کارایی خاصی در کشور ما ندارد. صرافیها هم در این مسیر شرایط مطلوبتری را تجربه میکنند. اغلب درآمدها از طریق حوالههای ارزی است. شاید نوسانات بازار در یک بازه زمانی کوتاه و بهصورت مقطعی به نفع صرافیها هم باشد اما امنیت و ثبات در بازار از هر چیزی مهمتر است. چراکه در این شرایط ارائه خدمات باکیفیت بهتری خواهد بود و بدنامیها و حواشی مربوط به نوسانات ارزی را هم دیگر به نام صرافان نمینویسند. نگهداری بلند مدت ارز برای صرافان چندان بهصرفه نیست. این خریدوفروش است که برای آنها سود دارد.
نکته آخر اینکه ایکاش دولت در برخوردهایش شفافیت را هم در نظر بگیرد. اینکه میگویند هر کسی بخواهد دلار دریافت میکند اما در عمل فقط به مسافران و دانشجویان میدهند باعث میشود التهابها بیشتر شود. بنابراین بهتر است صادقانه به مردم بگویند که ارز باید به دست مصرفکننده واقعی برسد و دلالان از این چرخه حذف شوند.