رکود چند سالی است که قصد ندارد سایه خود را از سر صنوف مختلف بردارد و حتی تلاشهای دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز در این مسیر چندان کارساز نبوده است؛ با وجود امیدهای که به فعالان بازار داده شد باز هم نتوانستیم آنگونه که باید شاهد رونق در صنوف مختلف صنفی باشیم.
به گزارش پایگاه خبری گسترش ، بنا به اعتقاد کارشناسان، بازار به امید زنده است و اگر آنها به آینده امیدوار نباشند نمیتوانند کسبوکار خود را آغاز کنند. عضو هیات مدیره اتاق اصناف ایران گفت: بخش خصوصی در موفقیت اقتصاد اهمیت ویژه دارد و پیشانی بخش خصوصی نیز بدون تردید اصناف هستند.
محمدعلی صدیقی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش بیان کرد: نباید بدون دلیل خود را امیدوار به رونق بازار کنیم و باید برای برون رفت از این شرایط طرح و برنامه ویژه وضع کنیم. ما هنوز کاری برای ایجاد تحرک در بازار انجام ندادهایم و نمیتوانیم انتظار معجزه هم داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه فرصتسوزی در ایران به یک دومینو تیدیل شده است، خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ برای ما یک فرصتهای مهم تجاری زیادی ایجاد شد که متاسفانه نتوانستیم آنگونه که شایسته و بایسته است از آن بهره بگیریم. به عنوان مثال، خدشه ایجاد شدن بین رابطه روسیه و ترکیه برای ما فرصت مناسبی بود که بتوانیم بازار روسیه را از آن خود کنیم ولی متاسفانه تلاشی در این مسیر نکردیم.
خزانهدار اتاق اصناف ایران درباره تاثیر سیاست بر اقتصاد بیان کرد: ما نتوانستیم جایگزین رقبای منطقهای خود شویم و از این فرصتها بهره نگرفتیم. ما در اقتصاد یک سیاست مدون را دنبال نکردیم و هیچگاه دولتها در ایران در پی توسعه اقتصادی نبودهاند. چندین سال است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سالها از اقتصاد بهره میگیرد اما در عمل چنین توجهی صورت نمیگیرد.
صدیقی در پایان با بیان اینکه تنها شعار اصل۴۴ از سوی مسئولان داده میشود، بیان کرد: دولت در آستانه نوروز برای تنظیم بازار و حمایت از مصرفکننده میوه شب عید را از کانال جهاد کشاورزی توزیع کرد زیرا آنگونه که شایسته است بخش خصوصی را باور ندارند و کارها و مسئولیتها را به آنها واگذار نمیکنند؛ این در حالی است که آنها میتوانند بازیگران خوبی در عرصه اقتصاد باشند. در مجموع باید گفت هیچ دولتی در ایران آنگونه که باید و شاید دغدغه فعالیت اقتصادی ندارد.