تفاهمنامه چهار جانبه همکاری صنعتی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سه کشور دانمارک، فنلاند و سوئد با حضور سفرای این سه کشور به امضا رسید.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، علی عراقچی، مدیرکل بینالملل ایدرو گفت: با توجه به جایگاه ویژه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در صنعت ایران و نقش آن در تسهیل و پشتیبانی از مشارکتهای شرکتهای خارجی با شرکتهای داخلی در جهت ارتقاء و جهانیسازی صنایع ایران، مورد توجه متولیان و نهادهای بزرگ صنعتی اروپا قرار گرفت بطوری که در سال گذشته مدیریت امور بینالملل ایدروتفاهمنامههای همکاری مختلفی را با تشکلهای مهم صنعتی اروپا (فرانسه، چک، آلمان و... ) در جهت توسعه همکاریهای صنعتی به امضاء رساند که اثرات آنها به مرور در شکل گیری توافقات و قراردادهای بعدی نمایان گشته است.
وی افزود: با توجه به سطح تعاملات روز افزون ایدرو با کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند و حتی ملاقات اختصاصی بیش از ۳۰ سفیر منجمله سفرای ۳ کشور مذکور با ریاست هیات عامل ایدرو در طول سال گذشته پیشنهاد شد که به منظور تسهیل توسعه روابط صنعتی بین ایدرو بعنوان درواز ورود به صنایع ایران و صنایع کشورهای مذکور تفاهمنامه مشترکی تنظیم شود.
عراقچی تصریح کرد: این تفاهمنامه نشان از اراده سیاسی کشورهای مذکور برای تعمیق روابط صنعتی با ایران دارد و طرفهای تفاهمنامه موضوع توسعه همکاری صنعتی را بطور جدی دنبال میکنند.
هلنا سانگلند، سفیر سوئد در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری صنعتی با ایدرو گفت: توافق برجام موجب شد تا سطح همکاریهای اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا افزایش یابد.
وی با بیان اینکه سوئد در حوزههای مختلف علاقهمند به گسترش همکاریهای اقتصادی با ایران است، گفت: شرکتهای سوئدی علاقهمند هستند که با بخش خصوصی ایران همکاری داشته باشند.
دنی عنان سفیر دانمارک در ایران هم در این مراسم با اشاره به امضای قرارداد همکاریهای دارویی بین ایران و یک شرکت دانمارکی که اخیرا انجام شد، اظهارکرد: در حوزه انرژی هم علاقه مندی برای گسترش همکاری در زمینه تولید پنلهای انرژی وجود دارد.
کیو نوروانتو سفیر فنلاند هم با ابراز خوشحالی ازامضای این تفاهمنامه گفت: بسیار خوشحالیم که میشنویم ایدرو به این میزان پیشرفت در حوزههای مختلف صنعتی دست یافته است.
وی با اشاره به تسهیل شدن روابط ایران با کشورهای اتحادیه اروپا پس از توافق برجام گفت: شرکتهای فنلاندی هم مایل هستند که در حوزه صنعتی با بخش خصوصی ایران همکاری داشته باشند.
براساس این گزارش، پس از برجام بسیاری از شرکتهای مختلف اروپایی برای بررسی زمینهها و فرصتهای همکاری حضور گستردهای در ایران داشتند. در این میان کشورهای کشورهای اسکاندیناوی از جمله صاحبان صنایع کشورهای دانمارک، سوئدو فنلاند توجه ویژههای به توسعه همکاریهای صنعتی با بخشهای مختلف صنعتی ایران داشتهاند.