شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کشور است که با تولید بیش از ده میلیون تن فولاد نقش بزرگی در تامین ماده اولیه و صادرات محصولات فولادی دارد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش ، این شرکت در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید واحدهای مصرفکننده فولاد از جمله، خودرو، لوازم خانگی؛ لوله و پرفیل، صنایع فلزی و... دارد.فولاد مبارکه اصفهان در دو سه سال اخیر بخش عمدهای از تولید خود را به تامین بازار داخل اختصاص داد تا شرکتهای پایین دستی فولاد در تامین ورق مورد نیاز مشکلی نداشته باشند. این در حالی است که فولاد مبارکه با اقدامات وسیع مدیریتی و بهبود عملکرد و تولید محصول کیفی توانسته بود به عمده کشورهای جهان حتی کشورهای تولیدکننده فولاد، در اتحادیه اروپا و امریکا، محصولات خود دا صادر کند و در صورت تداوم کاهش صادرات، بخش عمدهای از تلاشهای این شرکت در عرصه بینالملل و بازاریابی از دست خواهد رفت.مشروح گفتوگوی خبرنگار ما با بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان را در ادامه میخوانید:
بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به اشاره ضرورتهای صادرات محصولات فولادی در بازارهای جهانی گفت: بعد از برجام نخست وزیر ایتالیا به ایران آمد و در حضور وی در اتاق بازرگانی ۱۶ تفاهمنامه امضا شد. ۱۵ تفاهمنامه به واردات فناوری، ماشینآلات و تجهیزات از ایتالیا مربوط میشد و تنها یک مورد از این ۱۶ تفاهمنامه، صادراتی و شامل صادرات ورقهای فولادی فولاد مبارکه به صنایع ایتالیا بود. در مذاکرات، طرف ایتالیایی به خرید ماهانه ۱۰۰ هزار تن محصول فولادی اصرار داشتند که در نهایت بر ماهانه ۷۵ هزار تن توافق کردیم.
وی افزود: علت این نیست که محصولات ما ارزانتر است. ما محصولات مان را به قیمت جهانی میفروشیم. حتی گاهی چند دلار بالاتر از قیمت چین میفروشیم. علت تقاضای طرف اروپایی این است که آنان کیفیت محصولات ما را قبول دارند و نام فولاد مبارکه برند شده و خریداران خارجی اعتماد کردهاند. این یک افتخار برای کشور است که یک شرکت ایرانی محصولش در اروپا برند شده است.
بازارهای صادراتی را نمیتوان به سادگی از دست داد
سبحانی تاکید کرد: این وضعیت ساده بهدست نیامده است که به سادگی از دست بدهیم. قرار است که کشور در افق ۱۴۰۴ در سال ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کند. اگر ۵۵ میلیون تن محقق نشود، ۴۵ میلیون تن در سال در دسترس است. در بهترین وضعیت رونق اقتصادی، نیاز مصرف داخلی سالانه ۳۰ میلیون تن است. با ۱۵ میلیون تن مازاد چه باید کرد؟ باید آنرا صادر کنیم. ۱۵ میلیون تن فولاد را که یک شبه نمیتوان صادر کرد. جلوی واردات ۱۵ میلیون تن فولاد را با یک بخشنامه میتوان گرفت ولی ۱۵ میلیون تن فولاد را که یک شبه و با یک بخشنامه نمیتوان صادر کرد. باید آهسته جلو رفت. باید بازارسازی کرد. با مقادیر کم باید آغاز کرد. خریدار خارجی محصول را ببرد، کیفیت و تعهد ما را ببیند. به لحاظ کیفیت و زمان تحویل، به ما اعتماد کند.
نباید اعتبار ایران را از بین ببریم
مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه با اشاره به رعایت الزامات صادرات اظهار داشت: حتی اگر در مورد برخی محصولات فولادی در کشور کمبود داریم، وارد کنیم ولی مانع صادرات نشویم. نباید مانع شرکتی شد که با مشقت توانسته به بازار اروپا که خودش قطب تولید فولاد است، محصول بفروشد و برای خود جای پا درست کرده است. محصولات فولاد مبارکه، کالای عمومی نیست که ما بتوانیم با تبلیغات کالای خود را بفروشیم.
وی گفت: ما کالای واسطهای تولید میکنیم و مشتریان ما کارخانههای پایین دست هستند. نمیتوانیم به کارخانهای که به ما اعتماد کرده و خط تولید خود را با محصولات فولاد مبارکه لینک و تنطیم کرده است، را از دست بدهیم. باید توجه داشت از روزی که خریدار خارجی سفارش میدهد تا روزی که محصول به دستش میرسد، ۴ ماه زمان میبرد. یعنی خریدار اروپایی نیاز ۴ ماه آیندهاش را امروز سفارش میدهد. ما که وسط کار نمیتوانیم به خریدار خارجی بگوییم به دلیل برخی فشارهای داخلی، صادرات را کاهش دادهایم و محصول را تحویل ندهیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: اگر تعهد خود را انجام ندهیم نه تنها اعتبار ایران که اعتبار کشور را از بین بردهایم. در آن صورت در دنیا گفته میشود ایرانیها قابل اعتماد نیستند.
۱۵ میلیون تن صادرات نیاز به تمرین دارد
این پیشکسوت صنعت فولاد در ادامه گفت: ما اگر میخواهیم وارد بازار جهانی شویم و سالی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن فولاد صادر کنیم از حالا باید تمرین کنیم. فولاد مبارکه این تمرین را انجام داده و جای پای خود را در دنیا پیدا کرده است. ما در حال حاضر به اتحادیه اروپا صادرات داریم. به خاورمیانه و جنوب خلیجفارس، ارمنستان، ترکمنستان، تایلند، مالزی، تایوان، الجزایر و مراکش و... نیز محصولات فولادی صادر میکنیم. این بازارها را نمیتوانیم به آسانی از دست بدهیم. این بازارها یک شبه بهدست نیامده که یک شبه از دست برود و اگر از دست هم بدهیم دیگر امکان بازگشت نداریم. اگر خریداران احساس کنند که ایران قابل اعتماد نیست از دیگر عرضهکنندگان خرید میکند.
چین، لیدر بازار فولاد دنیاست
سبحانی با اشاره با ادعای برخی مبنی بر این که فولاد مبارکه ارزان فروشی میکند، اظهار داشت: این موضوع واقعیت ندارد. نرخ فولاد در بازار جهانی در سال ۱۳۹۴ به دلیل رکود جهانی در صنعت فولاد از ۵۵۰ دلار به زیر ۳۰۰ دلار رسید. عامل اصلی سقوط قیمت هم چین بود. در دنیا در سال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولاد تولید میشود که بیش از ۸۰۰ میلیون تن آن را چین تولید میکند. تولید چین را با تولید ۲۰ میلیون تنی خودمان قیاس کنید. چین بیش از ۵۰ درصد فولاد دنیا را تولید میکند. بنا بر این بازار دست چین است و بازار جهانی را کارگردانی میکند. اگر چین قیمتش را کاهش دهد همه کسانی که میخواهند در بازار جهانی باقی بمانند باید قیمت خود را کاهش دهند. چین میخواهد ۱۲۰ میلیون تن از تولیدات فولادی خود را صادر کند. ما با صادرات یک میلیون تن در سال چه کاری در مقابل چین میتوانیم انجام بدهیم؟ چین لیدر بازار فولاد است و چینیها در بازار تعیینکننده هستند.
حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار
وی ادامه داد: وقتی چین قیمت ۵۵۰ دلار را ناگهان به ۲۶۰ دلار رساند ما که نمیتوانیم بگویم فولاد مبارکه با این قیمت نمیفروشد. اگر بر قیمت بالاتر اصرار کنیم توسط چین حذف میشویم. پس ناچار هستیم قیمت صادراتی خود را با قیمت رقبایی که داریم تنطیم کنیم. ممکن است وقتی محصولی را ۲۶۰ دلار هم صادر میکنیم برای ما زیان هم ایجاد کند اما این کاهش قیمت مقطعی است و در عوض ما بازار خود را حفظ کردهایم. کما این که قبلا با قیمت بالای صادراتی، سود بردهایم.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ممکن است برای حفظ بازار صادراتی یک مقطعی ناچار شویم با قیمت پایین بفروشیم. شرایط مستمرا عوض میشود کما این که قیمت صادراتی ما امروز بالاتر از قیمتهای داخلی است. منتقدان داخلی چرا امروز نمیگویند به قیمت صادرات به آنها محصول بفروشیم؟ آیا امروز راضی هستند به قیمت خریدار خارجی به متقاضیان داخلی محصول بفروشیم؟ حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار.
وی ادامه داد: وقتی چین قیمت را کاهش میدهد ما که نمیتوانیم گران تر بفروشیم. در آن صورت از بازار حذف میشویم. کما این در شرایطی که بازار جهانی را حفظ کنیم از بالا رفتن قیمتها، مانند وضعیت فعلی، سود میبریم.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: وقتی الزامات حضور در بازارهای جهانی را رعایت میکنیم برخی در داخل ما را متهم به ارزان فروشی میکنند.