کتایون ملکی - روزنامهنگار
چندی پیش، بازار ارز بسیار پرتنش شده بود و هر روز خبرهایی از افزایش نرخ ارز به گوش میرسید. پیشبینیها در این بازار بهشدت داغ شده بود. از سویی دیگر هر کسی به دنبال آن بود تا اندک اندوخته خود را وارد این بازار کرده و با خرید دلار در پایان سال سود بزرگ یا کوچکی داشته باشد. اما این بازار اتفاقهای دیگری را رقم زد. بار دیگر دلار با رشدی بیش از حد در مدتی کوتاه به کانال ۴۵۰۰ تومان بازگشت و رویای برخی از سودجویان را برهم زد. البته رشد دلار میتواند در برخی از فعالیتهای اقتصادی بهویژه آنهایی که در حوزه صادرات حضور دارند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد و کسبوکار آنها را رونق بخشد. برای نمونه در بخشی مانند معدن، رشد دلار میتواند درآمد ارزی واحدها از محل صادرات را افزایش دهد اما همانطور که کارشناسها اشاره کردند این اتفاق زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که افزایش نرخ دلار بر اساس شیب تورم افزایش پیدا کند. این اتفاق باید با مدیریت بازار ارز از سوی دولت انجام شود. در واقع مدیریت بهینه در بازار دلار میتواند شیب رشد نرخ این اسکناسهای دوستداشتنی را منطقی کرده و سایه سودجویان را از حاشیه بازار کم کند. متاسفانه در روزهای گذشته، صفهای طویل در مقابل صرافیها توانست به این موضوع دامن زده و افزایش نرخ را از میزان منطقی خارج کند اما بیشک چیزی که بازار ارز بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد تکنرخی شدن است تا بتواند تثبیت شود. تکنرخی شدن ارز اتفاقی است که میتواند برنامهریزی در فعالیتهای اقتصادی را بیش از گذشته کند.