عضو هیات بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردان به طور کلی سه برابر بیش از زنان در حوادث جان میبازند و در ایران که حوادث رانندگی مهمترین حادثه مرگ آور است، میزان مرگ مردان در تصادفات رانندگی ۳. ۵ بیش از زنان است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، غلامرضا معصومی بیان کرد: حساسسازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامت قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماریها و بدون علامت در جامعه مردان و کم توجهی مردان به سلامت خود از جمله علل نامگذاری هفته اول اسفند هر سال به عنوان هفته ملی سلامت مردان از سال ۱۳۸۵ تاکنون است.
وی افزود: حوادث یکی از مهمترین علل مرگ در جهان به خصوص برای مردان است، گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که سالانه ۵. ۱ میلیون نفر به علت حوادث (هر ۶ ثانیه یک نفر) در جهان جان خود را از دست میدهند و مرگ ناشی از حوادث ۱. ۷ برابر بیش از مجموع مرگهای ناشی از HIV/AIDS، سل و مالاریا است.
این متخصص طب اورژانس افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حوادث عامل ۹ درصد مرگها و ۱۲ درصد بار بیماریها در جهان است. بیش از ۵۰ درصد مرگ ناشی از حوادث در گروه سنی ۱۵-۴۴ سال و بیش از ۹۰ درصد مرگ ناشی از حوادث در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ میدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردان دو برابر بیش از زنان در حوادث فوت میکنند و سه چهارم موارد فوت ناشی از حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت ناشی از دگرکشی و ۹۰ درصد موارد فوت ناشی از جنگ برای مردان رخ میدهد.
معصومی افزود: از سنین کودکی مردان بیش از زنان در معرض خطر حوادث ترافیکی هستند. حدو ۷۳درصد موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی در مردان رخ میدهد. در میان رانندگان جوان، مردان جوان زیر ۲۵ سال تقریبا سه برابر بیش از زنان همین گروه سنی در معرض خطر فوت ناشی از حوادث رانندگی قرار دارند.