|

خشکسالی وضعیت عشایر در منطقه خارتوران شاهرود را بحرانی کرد

فهرست محتوا

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: منابع آبی منطقه خارتوران شهرستان شاهرود بحرانی ترین وضعیت کمبود و خشکسالی را در استان داشته و برای عشایر وضعیت بحرانی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، حمیدرضا حسینی بیان کرد: در منطقه خارتوران بخش بیارجمند شهرستان شاهرود 40 تا 45 درصد از منابع آبی عشایر استان سمنان قرار دارد که به شدت دچار بحران کم‌آبی است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به بحران کم‌آبی مناطق عشایری به ویژه در بخش جنوبی شهرستان های استان سمنان ، یادآور شد: امسال به علت کمبود آب و بحران منابع آبی، چهار میلیون مترمکعب آبرسانی سیار به این مناطق انجام شده که مناطق خارتوران در جنوب شهرستان شاهرود بیشترین هدف این آبرسانی بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش ها در سال 96 تاثیر بسیار بدی بر منابع آبی عشایر در نقاط مختلف استان سمنان داشته است، یادآور شد: عمده عشایر استان شامل عشایر مهدیشهر و شاهرود در حال حاضر در دوره قشلاق و در منطقه خارتوران شاهرود مستقر هستند که بیشتر قنات‌ها و چشمه‌های این منطقه دچار افت آب‌دهی و بحران کم‌آبی است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بیان کرد: اجرای طرح های بهسازی منابع آبی عشایر در استان از مدت ها قبل برنامه‌ریزی شده و سعی بر این بوده تا افت آب‌دهی منابع کاهش یابد و در نقاطی از 40 درصد افت به 10 درصد کاهش یافته تا به این ترتیب مشکل عشایر از این لحاظ کاهش یابد.

حسینی با اشاره به افتتاح 19 طرح اداره کل امور عشایری استان سمنان به مناسبت سی و نهمین دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: این طرح‌ها با محوریت تامین آب در نقاط مختلف استان از طریق مرمت چشمه‌ها و قنات‌ها، نوکنی چاه‌های موجود، ایجاد منابع روزمینی و زیرزمینی و انتقال آب به حوزه استقرار عشایر به بهره‌برداری رسیده‌ است.

وی با اشاره به اجرای این 19 طرح حوزه آب عشایر استان سمنان با 6 میلیارد ریال اعتبار، اضافه کرد: 6 طرح در میامی، پنج طرح در شاهرود، پنج طرح در مهدیشهر و در شهرستان های سمنان، آرادان و گرمسار هر کدام یک طرح افتتاح شده است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به طرح های افتتاحی شاخصی که در دهه فجر96 در بخش عشایر استان سمنان افتتاح شد، خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به روستای عشایرنشین سنگاب ایوانکی در شهرستان گرمسار با 2 میلیارد ریال هزینه، حفر چاه و اجرای پنج کیلومتر خط انتقال به روستا افتتاح می شود و با توجه به اینکه پیشتر به این روستا آبرسانی سیار انجام می شده، عشایر این روستا از این پس از آبرسانی سیار بی‌نیاز ‌شدند.

خشکسالی وضعیت عشایر در منطقه خارتوران شاهرود را بحرانی کرد
کد خبر: ۲۹۹۷۶
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
ارسال نظر
captcha