تعیینتکلیف قراردادهای راکد و غیرفعال از طریق هیات حل اختلاف و داوری یک راهکار مفید و تخصصی در برخورد با زمینهای راکد بدون ارجاع به مراجع قضایی است.
شاهپور قنبری، رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران در گفتوگو با پایگاه خبری گسترش اظهار کرد: فسخ قراردادهای راکد و غیرفعال در شهرکهای صنعتی تهران با جدیت دنبال خواهد شد تا به واسطه آن، برای آزادسازی اراضی صنعتی غیرفعال، واگذاری دوباره آنها به متقاضیان و سرمایهگذاران در بخش صنعت و تولید و ایجاد فرصتهای شغلی جدید در سطح استان تهران اقدام شود. قنبری تصریح کرد: در آخرین جلسه داوری اراضی راکد برگزار شده ۹ قرارداد به مساحت ۷۴ هزار و ۶۴۱ مترمربع در شهرکهای صنعتی عباسآباد، شمسآباد و پایتخت مورد بررسی و تعیینتکلیف قرار گرفت. با بررسی این پروندهها در نهایت ۵ پرونده به فسخ قطعی و ۴ پرونده اعطای مهلت منجر شد. رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران افزود: دریافت نکردن پروانه ساختمانی، نبود ساختوساز، نگرفتن پروانه پایان کار، بدهی مالی، بدهی حق شارژ و گاز، انقضاء اعتبار یا ابطال جواز تاسیس و نداشتن قرارداد و تحویل آن از جمله موارد تخلف طرفهای قرارداد در شهرکها و نواحی صنعتی است که در جلسههای هیات حل اختلاف و داوری مورد بررسی قرار میگیرد. قنبری یادآور شد: شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران براساس شیوهنامه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و در راستای انجام تعهدات طرفهای قرارداد، پس از دو مرحله ارسال اخطاریه و تجدید وقت، نسبت به تعیینتکلیف قراردادهای راکد و فعال کردن مطلوب اراضی غیرفعال در شهرکها و نواحی صنعتی در نشستهای هیات حل اختلاف و داوری اقدام میکند.