معاون حقوقی و امور بینالملل وزیر امور خارجه، با بیان اینکه ممکن است امریکا از برجام خارج شود، گفت: ایران خود را برای همه شرایط و سناریوها آماده کرده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست ترتیبات امنیتی غرب آسیای کنفرانس امنیتی تهران با بیان اینکه مشکلات منطقه غرب آسیا مشکلات پیچیدهای است، گفت: برجام تجربه موفقی در این زمینه است چراکه تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران است. مهمترین درس برجام این است که هنوز می توان به مذاکره امید داشت.
وی گفت: البته مسائلی مانند مقابله با تروریسم و داعش موضوعی نیست که بتوان آن را با مذاکره حل و فصل کرد.
عراقچی ادامه داد: متاسفانه امریکا در تلاش است برجام را با شکست مواجه کند. کاری که رییسجمهوری امریکا در قبال برجام انجام میدهد باعث از بین رفتن آن خواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه بیش از یکسال است که رییسجمهوری امریکا تمام توان خود را برای نابودی برجام با نقض مکرر آن به کار بسته، گفت: این تلاشها در روزهای آتی که موعد تایید برجام از سوی امریکا است ممکن است باعث خروج ایالات متحده از برجام شود.
وی افزود: جامعه بینالملل باید برای خروج امریکا از برجام آمادگی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران خود را برای همه شرایط و سناریوها آماده کرده است.
عراقچی خاطرنشان کرد: خروج امریکا از برجام و نابودی آن بیشترین ضرر را به جامعه بینالملل و منطقه خواهد رساند.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اظهارات جک استراو در خصوص لزوم حفظ امنیت دیپلماتها و اماکن دیپلماتیک، گفت: نخستین بار سفارت ایران در لندن مورد حمله قرار گرفت و نخستین دیپلمات کشورمان نیز در دین شهر کشته شد. تظاهراتهای متعدد در برابر سفارت کشورمان و پرتاب کوکتل مولتف به داخل سفارت جمهوری اسلامی ایران، پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی و تهدید دیپلماتهای کشورمان هماکنون نیز در برخی کشورهای اروپایی جریان دارد.
وی گفت: امروز شاهد آن هستیم که گروهکهای تروریستی که در ایران مرتکب جنایت شدهاند در کشورهای اروپایی ساکن شدهاند و از این رو ما نیز از تامین امنیت اماکن دیپلماتیک استقبال میکنیم.