استاندار تهران در ملارد، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور زلزله خیز جهان است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، محمد حسین مقیمی، با بیان این که گسلهای متعدد غیر فعال در استان تهران وجود دارد، گفت: این که فعال شدن گسل اخیر چه مقدار میتواند بر فعالیت گسلهای دیگر استان اثر بگذارد، کار متخصصین زمین شناسی است، که بایستی آنها بررسی کنند، اما در یک جمله میتوانیم بگوییم، منطقه ما، زلزله خیز است و با زلزله بایستی زندگی کنیم، باید راحت صحبت کنیم، بسیاری از مناطق کشور ما از جمله استان کرمان همین وضعیت را دارد.
وی اظهار کرد: در استان تهران در این مدت پس لرزههای متعدد را شاهد بودیم، کشور ما از نظر زلزله خیزی جزو ۱۰ کشور زلزله خیز دنیا است، امکان تغییر این وضعیت و دستکاری گسلها نیست، ژاپن هم زلزله خیز است و زلزلههای ژاپن بسیار شدیدتر از ایران است، در برخی از زلزلههای رخ داده در ژاپن خسارات جانی و مالی فراوانی حادث شده است، اما آنها از زلزله درس گرفتند، تصمیم گرفتند شهر خود را مقاوم بسازند و تمام امکانات شهری از جمله پلها و واحدهای مسکونی و بیمارستانها را مقاوم بسازند وبه حرف مهندسین، تکنیسینها و متخصصین ساختوساز توجه کردند و بعدها زلزله ۸ ریشتری در ژاپن آمد، اما این شهر در برابر زلزله ۸ ریشتری کاملا مقاومت کرد.
استاندار تهران با بیان این که بیشتر نقاط کشور ما روی گسل است، اضافه کرد: برای اطمینان از آینده خود بایستی به امر مقاومسازی توجه کنیم، باید از مهندسین بخواهیم شهر ما را مقاوم کرده و ساختوسازها مقاوم باشد، در زلزلههای اخیر کرمان روستاهایی که ساختمانهای خود را با طرحهای بنیاد مسکن مقاوم ساختند، کشته و مصدوم و خرابی نداشتند، اما جاهایی که توجه نکردیم و مهندسی نساختیم، تخریب شد.
مقیمی گفت: ما در بحث ساختوساز باید مطیع فرمولهای ساختمانی برای مقاومسازی باشیم، باید رو راست باشیم و برای مقاوم ساختن و ساختوساز طبق نقشههای مهندسی تصمیم بگیریم.
نماینده عالی دولت به جلسه هفتههای گذشته خود با اعضا شورای شهر ملارد اشاره کرد و گفت: من از اعضا شورای شهر ملارد درخواست کردم که تمام تلاش خود را برای مقاومسازی ملارد در برابر زلزله به کار ببندند، البته زلزله اخیر ملارد خرابی نداشت و تنها سبب ترس و اضطراب مردم شد، که طبیعی نیز است، که مردم به خیابانها آمده و در پی اماکن امن باشند، اما کاری که لازم است، انجام دهیم و نباید از آن عدول کرد، این است، که از امروز همه مردم ملارد با هم فکری و هم جهتی بپذیریم که شهر را در برابر زلزله ایمن کنیم، از مهندسین طراح بخواهیم که طراحیها را خوب انجام داده و از مصالح فروشها بخواهیم مصالح خوبی به ما بدهند، از مجریان تقاضای اجرای فنی داشته باشیم، مسائل فنی را رعایت کنیم.