|

اولویت مهار آتش باشد نه دانش فنی

فهرست محتوا

جلال میرزایی - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

روزهای گذشته برای نفت رگ سفید در حالی سپری شد که برخی خبرها مبنی بر حضور شرکت‌های خارجی برای خاموش کردن آتش این میدان نفتی، به گوش می‌رسید. با این حال، موضوع دیگری که اکنون به‌طور غیررسمی مطرح می‌شود، این است که دولت قصد دارد دانش فنی خاموش کردن این آتش را دریافت کند. این سیاست در شرایط کنونی که هزاران بشکه نفت در حال سوختن است، سیاست مناسبی نیست. از طرف دیگر باید در نظر داشت شرکت‌های خارجی هم حاضر نیستند در شرایط بحرانی به ایران امتیاز زیادی بدهند. زمانی که دو طرف در مذاکرات می‌توانند امتیازهایی کسب کنند که آرامش بر جریانی که درباره آن بحث می‌شود، حاکم باشد. در شرایط کنونی که رگ‌سفید در حال سوختن است و طرف خارجی می‌داند ایران نیاز به توان آنها دارد، حاضر نمی‌شود امتیاز آموزش دانش فنی برای این موضوع را به ایران بدهد.اکنون زمان تعلل نیست و وزارت نفت در صورتی که می‌تواند یک شرکت خارجی را پیدا کند و با قرارداد معقولی، خاموش کردن آتش را به آنها بسپارد باید این کار را انجام دهد. حدود ۵۰ روز است چاه ۱۴۷ رگ‌سفید آتش گرفته و شرکت‌های داخلی هنوز نتوانسته‌اند این آتش را خاموش کنند. شرایط حاضر هم نشان می‌دهد این آتش با استفاده از توان داخلی به راحتی خاموش نخواهد شد. بر این اساس به نظر می‌رسد ایران برای خاموش کردن آتش رگ‌سفید باید با شرکت‌های خارجی وارد مذاکرات شود که در آن بحث دانش فنی جدیت چندانی نداشته باشد.اکنون اولویت اصلی باید خاموش کردن آتش باشد. در زمینه همکاری با خارجی‌ها هم باید در نظر داشت کارشناسان ایرانی در جریان خاموش کردن این آتش با دانش فنی خارجی‌ها هم آشنا می‌شوند. به نظر می‌رسد نقشه خاموش کردن آتش در نهایت به‌دست ایران می‌رسد و نباید برای آن تلاش چندانی کرد.

اولویت مهار آتش باشد نه دانش فنی
کد خبر: ۲۴۶۸۲
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو