دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه معتقد است نمایشگاه مرکزی برای تجمیع مبادلات علمی، فرهنگی، فناوری و بازرگانی است.
شهنام سپاسدار، دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه در گفتوگو با گسترش تجارت به بحث درباره جایگاه فعلی صنعت نمایشگاهی ایران و تعامل آن با سازمانهای مرتبط با این صنعت پرداخت.
او در این باره گفت: جایگاه صنعت نمایشگاهی و اصولا پدیده نمایشگاهها در دنیا خیلی کلیدی است و میتوان گفت که نمایشگاه نقش بسیار قویای در اقتصاد یک کشور ایفا میکند. بنابراین هرچند در زمانهای مختلف نقش نمایشگاهها در اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی جوامع متفاوت بوده ولی همیشه دارای نقش بسیار تعیینکننده و مهمی بوده است.
سپاسدار ادامه داد: گاهی این نقش مورد توجه مدیران تصمیم ساز بوده و گاهی هم کمتر مورد توجه بوده است. به هر حال هر نمایشگاهی که تمام میشود بر اوضاع یک کشور تاثیراتی را میگذارد و به عبارتی مرکز تجمعی از مبادلات علمی، فرهنگی، فناوری و بازرگانی صورت میگیرد اما رصد کردن اینکه چه مقدار در سطح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر گذاشته کار بسیار سختی است. به طور مثال یک نمایشگاه که برگزار میشود ما دقیقا نمیدانیم که چه مقدار در اقتصاد تاثیر گذاشته است اما این را میدانیم که وقتی یک نمایشگاه برگزار میشود تمام متخصین داخلی و خارجی حضور دارند. بنابراین ما از اینجا اهمیت نمایشگاه و تاثیر آن را در کشورمان میفهمیم که همه حاضر هستند از آن استقبال کنند. در این روند هر نمایشگاهی ویترینی از اقتصاد، فرهنگ و جامعه شناسی کشور است.
دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه در پاسخ به این سوال که وضعیت ما در ارتباط با سازمانهای ناظری همچون یوفی و بیآیای چگونه است اظهار کرد: ارتباط ما با آنها بر اساس نوع خاصی از نمایشگاهها است که اکسپوها را شامل میشود. اکسپوها در کلیت یک بسته یا اشانتیونی از کشورها را به نمایش میگذارند. هر کشوری که در اکسپو شرکت میکند الگوی کوچکی از فرهنگ و اقتصادش را باید ارائه دهد. همانطور که میدانید در هر نمایشگاهی یک سری اکسپوهای ۴ ساله و یک سری میان اکسپو داریم و در هر اکسپو رویکردی مشخص میشود که کشور شرکتکننده باید بر اساس آن الگو خود را نشان بدهد. او تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت ما با بیآیای یا یوفی قوی تر شده است، ما در سالهای گذشته در چندین اکسپو سالن داشتیم که نشان میدهد فعالیت ما خوب بوده است. در سال ۲۰۲۰ هم که قرار است اکسپوی دبی برگزار شود پیشبینی ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده دارد و ما هم برنامه هایی داریم.
او درباره کارکرد این سازمانهای بینالمللی در توسعه صنعت نمایشگاهی نیز گفت: یوفی و بیآیای تمام رویدادهای نمایشگاهی را شناسایی میکنند و به دلیل ارتباطات بینالمللی که دارند همه نمایشگاهها مایل هستند که خودشان را به آنها معرفی کنند. آنها استانداردهایی را معرفی میکنند که بقیه باید آن را رعایت کنند. بنابراین در این روند ما مدلهای بینالمللی را در اختیار داریم که میتوانیم نمایشگاه هایمان را به آن مدلها نزدیک کنیم. این مهم باعث میشود همه نمایشگاهها با هم هماهنگ شده و استانداردهایی را رعایت کنند. همانطور که م یدانید ما دو نوع عضویت در نمایشگاهها داریم اول عضویت تایید شده توسط یوفی است و دیگری هم شرکتهایی هستند که بتوانند عضو یوفی شوند که شامل اعضای یوفی است. این باعث میشود که ما تلاش کنیم خود را به استانداردها برسانیم.
سپاسدار در ادامه درباره اینکه برای تقویت ارتباط با این سازمانها چه باید کرد نیز گفت: در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ شرکت عضو یوفی داریم. خوشبختانه با تلاشها و اقدامات خوبی که دکتر حسین اسفهبدی به عنوان مسول خاوریمانه و شمال افریقای نمایشگاهها انجام دادند ما توانستهایم خیلی خوبی عمل کنیم. به خاطر ارتباطات خوبی که ایشان داشتند توانستیم رای خوبی برای کشور بیاوریم که مفید بوده است. ما هر چه بیشتر در نمایشگاههای بینالمللی و اکسپوها مشارکت کنیم میتوانیم از آخرین پیشرفتهای صنعت نمایشگاهی با خبر شویم و ارتباطات خوبی را با کشورهای دیگر داشته باشیم.