دومین دوره نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران در حالی به کار خود پایان داد که گزارشها حکایت از عدم رضایت غرفه داران و بازدیدکنندگان داشت.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از اگزبیت پرس، نمایشگاه خودرو در اوایل دهه ۸۰ به بهانه تحمیل ترافیک سنگین به بزرگراه چمران، برای ۱۱سال متوقف شد و سرانجام بعد از مدتها تعطیلی محل جدیدی برای برگزاری آن معرفی شد. سال ۹۵ پروژه نمایشگاهی شهرآفتاب با هیاهوی زیاد به بهرهبرداری رسید و سپس نمایشگاه به این مرکز منتقل شد که این انتقال حواشی زیادی به همراه داشت.
نخستین دوره این رویداد با توجه به نوساز بودن تاسیسات شهر آفتاب و کم تجربگی تیم برگزاری، با کاستی هایی همراه بود. به این ترتیب چشمها به دوره دوم دوخته شد. مجری نمایشگاه خودرو برای افتتاحیه این دوره با اختصاص روزی ویژه برای خبرنگاران و کارشناسان سعی داشت تا به سبک نمایشگاههای جهانی، این رویداد را برگزار کند.
روز نخست برای بازدید خبرنگاران اعلام شد، اما در این روز بسیاری از غرفهها تکمیل نشده بود و برگزاری فشرده برنامههای خبری، مشکلاتی را در زمینه عکس برداری برای رسانهها ایجاد کرد.
برخی از فعالترین برندهای موجود در بازارخودرو جهان از شرکت در این نمایشگاه به علت بسته بودن سایت ثبت سفارش و نامشخص بودن شریط واردات به کشورمان امتناع کردند که از جمله آنها میتوان به کیا، هیوندای، میتسوبیشی، نیسان، جک، لیفان، جیلی، سنگ یانگ و ب. ام و اشاره کرد. البته به گفته غرفهداران افزایش غیر قابل توجیه هزینههای اجاره غرفه یکی از دلایل حضور نیافتن این شرکتهای واردکننده بود.
مسئول اجرایی نمایشگاه علی عاجزی، عدم حضور برندهای شاخص به دلیل افزایش هزینهها را ناشی از بهانه جویی شرکتها دانسته و معتقد است که هزینه ۳۰۰ یورویی (به ازای هر متر مربع) دریافتی از برندهای خارجی در مقایسه با رقم ۴۹۰ یورویی برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت نفت، بسیار مناسب است!
فارغ از مسئله قیمتها و عدم حضور برخی از شاخصترین برندها، مواجه با تعطیلی نسبتا ناگهانی در روز افتتاح نمایشگاه (ششم آذرماه) باعث شد تمامی برنامهریزیهای انجام شده برای برپایی این رویداد دچار مشکل شود.
در دومین روز به دلیل مصادف شدن با تعطیلی، مردم فراتر از حد انتظار از نمایشگاه استقبال کردند و حواشی غیر قابل پیشبینیای پدید آمد. بلیط فروشی این دوره نیز داستان جالبی داشت. یک تیم ۱۰ نفره که متشکل از ۲ نفر بلیط فروش و ۸ نفر کنترلر بود که بدون توجه به ظرفیت سالنها فقط بلیط فروختند حتی به خبرنگاران و عکاسان! که نتیجه آن ازدحام جمعیت در روز دوشنبه و به سرقت رفتن آچار چرخ و جک زاپاس دو خودرو در شو روم بایک چین و هایما به شد که هیچ مسئولی نیز برای پاسخگویی به اعتراض غرفه داران وجود نداشت.
همچنین پرشدن ظرفیت پارکنیگها همانند سال گذشته منجر به تشدید ترافیک در مسیرهای منتهی به مجموعه شهر آفتاب شد که این ماجرا حواشی خاص خود و نارضایتی بازدیدکنندگان را به همراه آورد.
هیاهو و ازدحام نخستین روز بازدید عمومی در نمایشگاه مشکلات عجیب و غریبی بهوجود آورد. یکی از این مشکلات رادیوی پرحاشیه نمایشگاه بود، مجری رادیو مدام اعلام میکند که پسربچهای پیدا شده و از والدینش میخواهد برای تحویل به مدیریت نمایشگاه مراجعه کند، اما کسی به دنبال او نمیرود.
از طرف دیگر مجری رادیو نمایشگاه که گویا از صحبت کردن پشت بلندگو و تکرار جملات لذت میبرد به حدی بود که غرفهداران را مجبور میکرد با صدای بلند جلسات مهم خود را برگزار کنند، که این ماجرا از سوی غرفه داران و بازدیدکنندگان خارجی با تمسخر مواجه شده بود.
بهای ارزان بلیط، اطلاع رسانی گسترده و کمبود مراکز تفریحی در جنوب پایتخت، باعث هجوم بازدیدکنندگان در روزهای تعطیل به نمایشگاه شد و ترافیک سنگینی به وجود آورد. جالب اینکه جابهجایی محل برگزاری قرار بود گره گشایی برای ترافیک تهران باشد نه تنها محقق نشد، بلکه تنها از نقطهای به نقطهی دیگر منتقل شد.
سرانجام دومین نمایشگاه خودرو تهران با برنامهریزی ضعیف، غیبت برخی از شرکتهای داخلی و خارجی و بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو که همگی دست بهدست هم داد از نخستین دوره ضعیفتر برگزار شود به کار خود پایان داد.