دغدغههای حوزه فناوری را میتوان از مشکلات مالی کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان تا چالشهایی مانند صادرات و واردات که گریبانگیر شرکتهای متوسط و بزرگ این حوزه است، دستهبندی کرد؛
به گزارش پایگاه خبری گسترش؛ روزنامه گسترش تجارت نوشت:مشکلاتی که به طور عمده ناشی از نبود قوانین بهروز و تاثیرگذار است و برای برطرف شدن، نیاز به همت جمعی از سوی مسئولان دولتی و خصوصی دارد. این در حالی است که به تعبیر حسین سلاحورزی، نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران حوزه فناوری و بهویژه کسبوکارهای نوپا و استارتآپی راهحلی برای رشد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده در میانمدت به شمار میآیند و باید با دقت بیشتری به دغدغههای آنها پرداخت. سلاحورزی در گفتوگو با «گسترشتجارت» ضمن تاکید این دیدگاه از اقدامات اتاق بازرگانی ایران در مسیر کمک به رشد و توسعه حوزه فناوری سخن گفته است. وضعیت استارتآپها و کسبوکارهای نوپا را در ایران چگونه ارزیابی میکنید؟ با نگاهی به نرخ تشکیل سرمایه ثابت در بخشهایی مانند صنعت و کشاورزی و همچنین با توجه به وضعیت عمومی بخش مسکن بسیاری از صاحبنظران معتقدند در سال آینده و در میانمدت نمیتوان روی این بخشها برای رشد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده چندان حساب کرد. بر همین اساس هم بیشتر کارشناسان قریب به اتفاق معتقدند برای جبران عقبماندگی رشد اقتصادی و فراهم کردن ارزش افزوده باید به سراغ حوزههای بکر و تازه رفت. در این میان کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان مبتنی بر فناوری اطلاعات میتوانند همان حوزه بکر و تازهای باشند که ایران را به سوی توسعه اقتصادی هدایت میکنند. باید این نکته را در نظر داشت که اهمیت کسبوکارهای نوپا و مبتنی بر خلاقیت وقتی بیشتر میشود که میبینیم در بیشتر کشورهای جهان کارآفرینی به عنوان الگویی برای توسعه تعریف میشود. از سوی دیگر در ایران هم با توجه به اینکه توسعه کارآفرینی در برنامه ششم به عنوان یک تکلیف آورده شده، باید با همکاری دولت طرحهای لازم برای توسعه کارآفرینی را به سرانجام برسانیم، چراکه نگاهی به حوزه کارآفرینی ایران نشان میدهد هنوز از منظر شاخصهای بینالمللی در موقعیت مطلوبی قرار نداریم و باید با دقت و سرعت بیشتری در این مسیر گام برداریم. اتاق بازرگانی ایران در راستای رشد و توسعه کسبوکارهای نوپا تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟ در دو سال گذشته اتاق بازرگانی ایران بیش از پیش به بحث کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان پرداخته است. در همین راستا تشکلهای تخصصی متعددی ایجاد شده که در آن دغدغههای این حوزه از طرح تا پیگیری و حمایت توسط فعالان و صاحبنظران به طور کامل بررسی میشود. علاوه بر این تاکنون نشستهای متعددی با دستگاههای دولتی متولی حوزه فناوری اطلاعات برپا شده که نتیجه آن امضای تفاهمنامههای متعدد بوده است. سازمانها و نهادهای متولی حوزه استارتآپ و کسبوکارهای دانشبنیان در ایران کداماند و اتاق بازرگانی با کدامیک از آنها تعامل برقرار کرده است؟ در بحث متولیان حوزه کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان میتوان به نهادهایی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوقهای شکوفایی و نوآوری اشاره کرد. در این میان اتاق بازرگانی ایران توانسته ضمن تعامل با این نهادها به نتایجی از جمله عقد تفاهمنامههای متعدد در اتاقهای ایران و شهرستان دست یابد. نتیجه این تفاهمنامهها جلب حمایت نهادهای متولی و توجه ویژه به رویدادهای استارتآپی است. علاوه بر این امیدواریم بهدنبال این تعاملها دفتر جذب سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران هرچه زودتر تشکیل شود و فعالیتهایی از جمله جذب سرمایهگذار برای ایدهها و رویدادهای نوپا در حوزههای جدید سرعت بیشتری بگیرد. یکی از مهمترین نیازهای استارتآپها و کسبوکارهای نوپا، تامین نیاز مالی است. اتاق بازرگانی ایران در مقام یکی از متولیان بخش خصوصی در راستای حمایت مالی از کسبوکارهای نوپا تاکنون چه برنامهریزیهایی انجام داده است؟ اتاق بازرگانی ایران تلاش کرده تا با کمک به تشکیل مراکزی از جمله شتابدهندهها و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر، تامین نیازهای مالی کسبوکارهای نوپا را سرعت ببخشد. این روند درحالحاضر نهتنها در سطح پایتخت، بلکه در سطح استانها نیز با جدیت دنبال میشود. درحالحاضر وضعیت سرمایهگذاری حوزه فناوری چطور است؟ در این حوزه حضور بخش خصوصی بیشتر احساس میشود یا اینکه عمده بار سرمایهگذاری بر دوش بخش دولتی قرار دارد؟ نگاهی به وضعیت سرمایهگذاری کشور نشان میدهد تاکنون عمده بار سرمایهگذاری مبتنی بر حمایت دولتی بوده است. با این حال ما شاهد حمایتهای قطرهچکانی از سوی دولت هستیم و از سوی دیگر هم در پیچ و خم بروکراسیهای اداری دسترسی به این نوع حمایتها امری دشوار است. این موضوع باعث شده تا فرصت توسعه چندانی نداشته باشیم، اما با تسهیل شرایط و ورود بخش خصوصی میتوان زمینه را برای افزایش سرمایهگذاری و بهدنبال آن، رشد حوزه فناوری فراهم کرد. علاوه بر این باید فرصتی فراهم شود تا سرمایههای خارجی نیز به این بخش جذب شود. در همین راستا میتوانیم امیدوار باشیم که با جذب سرمایه خارجی حجم و تنوع کالاهای دانشبنیان و استارتآپی نیز افزایش یابد. یکی از مهمترین دغدغههای حوزه فناوری اطلاعات بهویژه بخش نرمافزار، دغدغه صادرات و چالشهای این حوزه است، در این زمینه ارزیابی شما چیست و چه راهکاری برای حل مشکلات صادرات محصولات فناورانه پیشنهاد میدهید؟ برای کمک به توسعه صادرات فناوری، پیش از هر چیز باید چالشهای این بخش را شناسایی و برطرف کرد. بهعنوان نمونه در حوزه نرمافزار، یکی از مسائل جدی بحث قانون مالکیت معنوی و مالکیت فکری است. به همین منظور هم اتاق بازرگانی ایران برای حل مشکلات ناشی از نبود قانون مالکیت معنوی و مالکیت فکری با قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی وارد مذاکره و تعامل شده تا به این ترتیب راهی برای تصویب قانونی محکم و تاثیرگذار در این زمینه پیدا کند. باید توجه داشت که قانون مالکیت معنوی و مالکیت فکری ضرورتی برای توسعه صادرات نرمافزار به شمار میآید و نمیتوان آن را نادیده گرفت. علاوه بر این چالشهای دیگری از جمله تعرفه و موضوعهای گمرکی نیز به عنوان چالش دیگری در حوزه صادرات نرمافزار شناخته میشود که بررسی و رفع مشکلات ناشی از آن چند ماهی است در دستور کار کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران قرار گرفته است. به عنوان سوال پایانی، بهتازگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از تولید داخلی، از ممنوعیت واردات ۲۱ قلم کالای حوزه فناوری با قابلیت تولید مشابه بومی خبر داده است. ارزیابی شما از ممنوعیت واردات کالاهای این حوزه و حمایت از تولید بومی چیست؟ اینکه برای کمک به تولید داخلی بهویژه در حوزه کسبوکارهای نوپا در کوتاهمدت موانع تعرفهای ایجاد کنیم، راهکاری است که با مطالعه کافی و پیشبینی بازار نتایج مثبتی را به همراه خواهد آورد. اما در صورتی که این برخورد، واکنشی احساسی و بدون مطالعه باشد، در درازمدت محکوم به شکست خواهد بود و در نهایت هم به غیر رقابتی شدن بازار منجر میشود.