نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی گفت: با اجرای این قرارداد، وزارت نفت، یارانه ۸ هزار میلیارد تومانی برای این شرکت نروژی قائل شده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، هدایت الله خادمی با اشاره به جزئیات این قرارداد گفت: به طور معمول، متن اصلی قرارداد منتشر نشده و جزئیاتی از آن در اختیار نیست؛ ولی به این دلیل که قرارداد بر اساس ابلاغیه وزیر نفت در مهر سال جاری منعقد شده، امکان بررسی جزئیات بیشتری از آن، طبق ابلاغیه وجود دارد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد مهمترین محوری که باید در نوع عقد این قرارداد به آن توجه کرد، شیوه قیمت گذاری گاز طبیعی یا فرمول تعیین قیمت گاز تحویلی به این شرکت نروژی است، افزود: طبق این فرمول، در قیمتهای فعلی نفت یعنی نفت ۴۰ تا ۷۰ دلاری، قیمت گاز طبیعی تحویلی به این شرکت معادل ۷تا ۱۳ سنت تخمین زده میشود که طبق گفته وزیر نفت، زیرقیمت تمام شده تولید یک متر مکعب گاز طبیعی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، قیاس قرارداد اخیر با نروژ با قیمت قرارداد صادراتی گاز به ترکیه را، نوعی فرار به جلو دانست و گفت: قیمت گاز صادراتی به ترکیه، اکنون مطابق قیمت صادراتی گاز منطقه است. قرارداد صادرات گاز ایران به عراق و پاکستان، نزدیک به این قیمت هستند، البته قیمت صادراتی گاز روسیه به ترکیه هم اکنون، از قیمت گاز ایران بیشتر است. حتی قیمت صادراتی گاز آذربایجان به ترکیه هم، در همین حدود است؛ بنابراین مقصود از مقایسه، مقایسه با قیمت ترکیه نیست؛ بلکه مقصود، قیمت گاز منطقه است.
به گفته خادمی، در همین بازه قیمت کنونی نفت، قیمت گاز صادراتی منطقه حداقل ۲۰ سنت است و در نظر گرفتن گاز ۸ سنتی برای این شرکت نروژی، به معنای یارانه ۶۰ درصدی برای این شرکت خارجی، به مدت ۲۰ سال است که رقمی معادل ۸ هزار میلیارد تومان است.
وی با اشاره به شکایتهای ترکیه از ایران در قبال گران فروشی و کاهش دو مرحلهای قیمت گفت: این قرارداد فروش گاز ایران به این شرکت نروژی، میتواند بر قراردادهای دیگر فروش گاز ایران اثر گذاشته و بهانه شکایت را برای آنها فراهم کند.