مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از اجرای چند طرح برای بازآفرینی شهر بندرعباس خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، غلامحسین شیری با اشاره به بافت موجود شهر بندرعباس گفت: ۴۰ درصد بندرعباس بافت ناکارآمد و فرسوده است و مشکلاتی را برای این شهر ساحلی بوجود آورده است که تلاش داریم این بافت ناکارآمد را با اجرای طرح بازآفرینی اصلاح کنیم. وی با بیان اینکه چند محله در بندرعباس بافت کاملا ناکارآمد دارند که نیاز به بازآفرینی دارند، خاطرنشان کرد، در اجرای طرح بازآفرینی علاوه بر راه و شهرسازی، دیگر ارگانها نیز دخیل هستند که با یکسری اهداف مشخص و تعیین شده، تصمیم گیری میکنند تا یک شهر ایده آل برای زندگی فراهم شود. به گفته شیری، بافتهای فرسوده شهری در بندرعباس فاقد سند مالکیت بوده و طی سالهای گذشته مشکلاتی را بوجود آورده که اگر اقدامی صورت نمیگرفت، مشکلات بیشتری انباشته میشد. وی ادامه داد: پیشتر دو هزار خانوار در محله چاهستانیهای بندرعباس ساکن بودند و به مرور زمان خانههای موجود بین فرزندان تقسیم و بعضا بخشی از آن به غیر فروخته میشد که باعث شده زمینهای موجود طی چند سال به قطعات زیاد و کوچکتر تقسیم شود که شرایط را برای بازآفرینی و کارآمد کردن بافتها سخت کرد اما با اجرای طرح سند دار کردن زمینها، جلوی این بی نظمی گرفته و مردم به سند دار کردن زمینهایشان تشویق کرد. مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: با سنددار شدن زمین محلههای دارای بافت فرسوده شرایط برای بازآفرینی فراهم میشود. به گفته وی، در مقطعی اجرای طرح سند دار شدن زمینهای بافت فرسوده بدلیل هزینههای نقشه کشی برای مردم، روند سنددارشدن را کند کرد اما ما تصمیم گرفتیم با اجرای نقشههای هوایی و زمینی برای هر خانه و کسر هزینه از دوش مردم، انگیزه برای سنددار شدن زمینها را بالا ببریم. شیری افزود: در حال حاضر چهار هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در محله چاهستانیها وجود دارد که در نقشه کشیهای راه و شهرسازی مشخص شده و تاکنون حدود 40 درصد سند تک برگی دریافت کردهاند. وی ادامه داد: در مرحله اول معابر در نقشهها مشخص و پس از عقب نشینی منازلی که در طرح قرار دارند، سند برای آن ها صادر میشود؛ با این کار بافتهای ناکارآمد خود به خود اصلاح میشود. مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه به اعتبار اجرای این طرحها اشاره کرد و گفت: طرح بازآفرینی و سند دار کردن زمینهای بافتهای فرسوده هزینههایی هم در بر دارد که ما با اجرای یک طرح هزینههای آن را تامین کردهایم. برای این کار همزمان طرح آمادهسازی زمینهای 350 هکتاری اجرا کردیم که از محل فروش آن در اجرای طرح بازآفرینی هزینه میشود. وی در ادامه با اشاره به زمینهای ۳۵۰ هکتاری گفت: این زمین روبروی راه آهن در دست اجراست که در قطعات ویلایی به متقاضیان واگذار میشود. وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای هر طرحی باید از بهترینها استفاده کرد و برای آن هم هزینه بالایی داد، گفت: معتقدیم اگر در اجرای اولیه کارها از مرغوبترین وسایل و امکانات استفاده کرد، در آینده هزینه کمتری متحمل خواهیم شد و این به نفع آیندگان است. در این راستا از بهترین چراغهای معابر، بهترین سازه با عمر بالا و اجرای برق زمینی در اجرای طرح آماده سازی بهره گرفتهایم. شیری با اشاره به یکی از مهمترین طرحهای در دست اجرای آماده سازی زمین ۳۵۰ هکتاری گفت: برای این طرح چهار شبکه آبرسانی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن برای آب شرب، آب بهداشتی، فاضلاب و تصفیه فاضلاب خانگی بصورت جداگانه شبکه آبرسانی در نظر گرفته شده است. به گفته وی، راه و شهرسازی هزینه بالایی می کند تا برای آینده هزینه تراشی نشود و در این مسیر هر کس و هر شهرداری در هر جای هرمزگان حمایت میکنیم تا بهترینها برای مردم هرمزگان فراهم آورند. مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه با بر حذر داشتن شهرداریها از فروش زمین فضای سبز گفت: امیدواریم شهرداران نگاه اقتصادی به فضای سبز نداشته باشند و اجازه دهند تا فضای سبز برای استفاده عموم باقی بماند. اگر زمین فروشی کنیم به آیندگان بدهکار خواهیم شد.