سفیر آلمان در ایران، برجام را امری کلیدی در معماری جهانی اشاعه نیافتن سلاحهای هستهای میداند و میگوید: توافق هستهای ایران و ۶ قدرت جهانی موجب شده حجم روابط تهران - برلین هر سال ۲۰ درصد رشد داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: روابط ایران با اتحادیه اروپا بهویژه آلمان بعد از توافق هستهای در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است. «میکاییل کلور- برشتولد» سفیر آلمان در تهران میگوید: «ما همچنان توسعه روابط اقتصادی را پیگیری میکنیم». او پیشبینی کرد که با رشد ۲۰ درصدی سالانه روابط دو کشور، حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان امسال از مرز ۳ میلیارد دلار عبور کند. در ادامه متن کامل گفتوگوی ایرنا با سفیر آلمان را میخوانید. در یکیدو سال گذشته در برخی کشورهای اروپایی و البته امریکا جریانات راستگرا و ملیگرا آرای قابل اعتنایی کسب کردند. چه اتفاقاتی افتاد که چنین گرایشاتی در جامعه اروپا و امریکا با اقبال مردمی مواجه شد؟ منظور شما مخالفان مدرنیته جهانی است. متاسفانه این آدمها در همه جای جهان، در ایالات متحده، اروپا و دیگر نقاط جهان وجود دارند. به جای جهانگرایی، فریاد انزواطلبیشان در دنیا شنیده میشود. به جای پذیرش مسئولیتهای مشترک، شاهد خودخواهیهای ملی هستیم. به جای تجارت منصفانه جهانی، بسیاری به دنبال معاملات ملی خود هستند. به جای تقویت حقوق بینالملل، قوانین آن کس که قویتر است باید در جریان باشد. همه اینها موجبات نگرانی ما را فراهم میکنند و تحولاتی ارتجاعگرایانه هستند که بشریت به آنها احتیاجی ندارد. اینکه به رایدهندگان بگوییم به کمک دیوار ناسیونالیسم میتوانیم آنها را از تلاشهای دنیای مدرن و به هم پیوسته محافظت کنیم، غیرمسئولانه است. با توجه به موضعگیریهای ترامپ در قبال اتحادیه اروپا و استقبال وی از برگزیت، ارزیابی شما از رابطه اتحادیه اروپا با امریکای ترامپ چیست؟ آیا دو طرف در مسیر همگرایی هستند یا واگرایی و فاصله گرفتن از هم؟ اروپا و امریکا در گفتوگوی مستمر با یکدیگر هستند که بسیار مهم است و اروپاییها با یک صدا صحبت میکنند که این نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. سران دولت و دولتمردان ۳ کشور اروپایی E۳ (فرانسه، انگلستان و آلمان) درباره تصمیم رئیسجمهوری امریکا ترامپ، مبنی بر پایبند نبودن ایران به برجام، به صورت مشترک اعلامیه صریح و شفافی صادر کردند. آنها دولت امریکا و کنگره امریکا را تشویق کردهاند که پیش از برداشتن قدمهایی که میتواند باعث تضعیف برجام شود، پیامدهای تصمیمگیریها را در ارتباط با امنیت امریکا و متحدانش بررسی کنند. وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز به اتفاق آرا در بیانیهای از ایالات متحده خواستهاند تا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بماند و پیش از هر اقدامی پیامدهای امنیتی آن را برای امریکا، شرکای خود و منطقه مورد بررسی قرار دهد. همچنین فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به واشنگتن سفر کرد تا در این زمینه مذاکراتی را با طرف امریکایی پیش ببرد. این سفر برای پیشبرد مذاکرات اروپاییها با طرف امریکایی بسیار حائز اهمیت بود. گفتوگوهای او با آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سمرقند نیز نشان داد که ما اروپاییها کانالهای گفتوگو را با همه باز نگه داشتهایم. بهتر است با هم حرف بزنیم، تا درباره هم. ترامپ در ماههای اخیر مدام از توافق هستهای بدگویی کرده و با بیان اینکه ایران به روح توافق هستهای پایبند نبوده تهدید به اعلام پایبند نبودن ایران به این توافق کرده است. در عین حال بهویژه در هفتههای گذشته شاهد تلاشهای گسترده اروپا برای حفظ این توافق هستیم. اهمیت برجام برای اروپا در چیست و این توافق تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟ اروپاییها در شورای امور خارجی که به تازگی برگزار شد تاکید کردند که برجام نتیجه ۱۲ سال دیپلماسی مورد حمایت اتحادیه اروپا است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شده است. این یک امر کلیدی در معماری جهانی گسترش نیافتن سلاحهای هستهای و دارای اهمیت خاص برای امنیت منطقه است. وزیران خارجه نیز تصریح کردهاند که لغو تحریمهای هستهای تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران دارد؛ البته در جهت رفاه مردم ایران. در این راستا همکاری تقویت یافته و فرصتی برای گفتوگوی مستمر با ایران ایجاد خواهد شد. امریکا از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید از پیمانها و توافقات بینالمللی خارج شده است. اکنون هم تهدید به خروج از توافق هستهای کرده است. چنین تلاشهایی چه پیامدهایی در عرصه نظم و امنیت بینالمللی خواهد داشت؟ با این وضعیت آیا چشماندازی برای حل و فصل بحرانهایی همچون بحران شبه جزیره کره وجود دارد؟ اعتماد و پایبندی به قراردادها برای دیپلماسی موفق، ضروری است. این امر به طور یکسان شامل همه اعضای جامعه بینالمللی میشود. ما میدانیم که ایران - به حق - مقایسه با کره شمالی را رد میکند. اما این نیز درست است که برجام میتواند الگویی برای چگونگی رسیدگی و حل مشترک مناقشات طولانیمدت و به طور تقریبی غیرقابل حل در زمینه مسائل هستهای باشد. یکی از چالشهایی که در یکیدو سال گذشته در زمینه مناسبات اقتصادی ایران وجود داشته، مسئله محدودیتهای بانکی است. در این باره نظرتان را بفرمایید. اکنون چه گشایشهایی در زمینه بانکی و بیمه برای مراودات اقتصادی با ایران ایجاد شده است؟ درحالحاضر نیز برخی بانکهای ایرانی در آلمان فعاله هستند و فعالیتهای میلیونی دارند، از جمله بانک تجارتی ایران و اروپا در هامبورگ. همچنین برخی مؤسسهای مالی با تمرکز منطقهای، مانند فولکسبانکها و اشپارکاسههای آلمان نیز فعالیتهای موفقیتآمیزی با ایران دارند. البته موضع ایالات متحده امریکا در این بخش بیشتر قابل لمس است، بسیاری از بانکهای دارای فعالیت با ایالات متحده هنوز از ریسک فعالیت با ایران بیم دارند. اما فقط نباید شکوه کنیم. تنها گفتوگو میتواند راهگشا باشد.