450 هزار سپردهگذار معترض داریم که ۴۲۰ هزار نفر تا زیر ۱۰۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر با رقمهای نجومی ازجمله طلبکاران بزرگ موسسههای مالی اعتباری ورشکسته هستند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: برخی از آنها امسال در بیستوسومین نمایشگاه مطبوعات حضور یافته و سعی کردند صدای اعتراض خود را بار دیگر به گوش مسئولان برسانند و این موضوع را برای چندمینبار رسانهای کنند. این اعتراضها که از روز چهارم نمایشگاه شروع شد در آخرین روز به اوج خود رسید. به این ترتیب مالباختگان مؤسسهها و پروژههای اقتصادی نمایشگاه را جای امنی برای اعلام خواسته خود دانسته و با اعتراض خود نمایشگاه مطبوعات را از وجه سیاسی خود دور و به محلی برای اعتراضهای اقتصادی تبدیل کردند. علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی در واکنش به حضور مالباختگان در نمایشگاه مطبوعات گفت: در جلسه سران قوا مشکل مالباختگان مطرح شد، چگونگی حل این مشکل محل بحث است. ۳ قشر باید در این باره با هم همکاری کنند که عبارتند از سپردهگذاران، هیأتمدیره واحد پولی (مؤسسه مالی) و بخش نظارت مرکزی بانک مرکزی . او درباره اهمیت نقش رسانه در این حوزه نیز گفت: نقش رسانه بهعنوان نماینده افکارعمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده و نباید دچار لکنت شود. مالباختگانی که در روز آخر نمایشگاه پررنگتر حاضر شدند از رسانهها خواستند که این موضوع را تا گرفتن جواب قطعی پیگری کنند. از مؤسسه آرمان البرز ایرانیان که میگفتند تاکنون یک ریال از سپردههای آنها بعد از ورشکستگی مؤسسه برنگشته است تا سپردهگذاران مؤسسه کاسپین که میگفتند عمده پول آنان برنگشته است همه آمده بودند. فرد میانسالی میگفت سرپرست خانوار است و سود پول ماهانه او فقط۲۵۰هزار تومان بوده و با همان پول چرخ خانواده را میچرخانده، سپردهگذاران دیگری هم بودند که صفرهای سپردههایشان قابلشمارش نبود و میگفتند بیشتر به هوای حمایت از سپردهگذاران خرد به نمایشگاه آمدند. از نظر مالباختگان با توجه به شرایط اقتصاد کشور جایی که مطمئنتر و پرسودتر از همه بود، سود سپردهها بود. این مسئله آنقدر جذاب بود که باعث شد آنها ترجیح دهند منابع اندک و سرگردان خود را در موسسههای مالی غیرمجازی که سود بیشتر را پیشنهاد میدادند، بگذارند. در این بین بانکها و موسسهها هم سعی کردند از راه و ابزار مختلف استفاده کنند تا مشتری و منابع بیشتری جذب کنند، بدین ترتیب با عنوانهای مختلف شروع به سرمایهگذاری کرده و در رقابت با یکدیگر قرار گرفتند. سرمایهگذاری این موسسهها در حوزههای دیگر، ناتوانی در جذب سود و درنهایت رکود اقتصادی باعث شد مشکلات سپردهگذاران شروع شده و درنهایت وضع به چیزی که الان میبینیم برسد. در این باره که تکلیف مالباختگان درنهایت چه میشود با کارشناسان گفتوگو کردیم. موسسههایی که با اقتصاد رعدوبرقی رشد کردند معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با صمت ضمن دعوت از مالباختگان به صبر و تحمل اظهار کرد: میدانم که شرایط شما مشکل است و همه پسانداز خود را گذاشتهاید اما بالاخره باید اموال و داراییهای این موسسهها بروز و اطلاعات شفاف شود که این خود زمانبر است. از سپردهگذاران عزیز میخواهم که کمی صبوری کنند و به ما اعتماد کنند، هرچند میدانم حق دارید و شرایط سختی دارید اما به ما هم فرصت پیگری بدهید. این عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در رابطه با دادههای موجود مشکل داریم ادامه داد: ما درباره اطلاعات سپردهگذاران و هم از بابت شناسایی داراییها مشکل داریم. هنوز شناسایی داراییها بهطور کامل انجام نشده و ارزشگذاریها با مشکل روبهرو شده است. بنابراین هر دو طرف کفه ترازو را درحالحاضر باید یکسان کنیم و بعد از آن ما مجلسیها نهایت تلاش خود را بکنیم تا وظایف مربوط به خود را بهطور کامل انجام دهیم. بنابراین من خواهشم از سپردهگذاران این است که بگذارند فضا آرامش داشته باشد چراکه این اعتراضها فضا را بهم زده و فقط باعث میشود تصمیمگیریهای عجولانه گرفته شود که به ضرر همه تمام میشود. او با اشاره به بخش نظارت و پیگیری اظهار کرد: درکل ۴۵۰ هزار سپردهگذار معترض داریم که ۴۲۰ هزار نفر تا ۱۰۰ میلیون و زیر ۱۰۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر رقمهای نجومی به این موسسهها دادهاند. بهتازگی نمایندگان سه قوه جلسهای داشتند، دکتر لاریجانی هم چند روز پیش با اعضای کمیسیون اقتصادی جلسهای داشتند، به این ترتیب ما همه پیگیر حق سپردهگذاران هستیم. این نماینده با گله از اینکه کسانی که اینگونه سپردهگذاری کردند هیچگونه مشاوره اقتصادی نگرفته و بدون تحقیق عمل کردند به نظام آموزشی کشور اشاره و اظهار کرد: در آموزش و پرورش جای دروس اقتصادی خالی است، اگر ما به این مهم توجه کرده بودیم مردم گول وعدههای بالای نرخ بهره موسسههای مالی را نمیخوردند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته به این مهم توجه میشود، بهطور مثال در فرانسه یک دانشآموز دبستانی دروس بورس و ارز را یاد میگیرد و در ۱۲ سالگی کد مجازی بورس میگیرد، این در حالی است که ما از این دروس غفلت میکنیم. علیشاهی با بیان اینکه متاسفانه بهجای تقویت بازار سرمایه در کشور ما بازار بانکی و سفتهبازی داغ شد، تاکید کرد: ضربهای که از سال ۸۹ با بخشنامه بانک مرکزی درباره افزایش سرمایه بانکها شکل گرفت تا سال ۹۵ فضای کسبوکار ما را بهکلی مهآلود کرد چراکه از آن موقع سفتهبازی بینبانکی شروع و باعث شد چنین موسسههایی رشد کنند. عواقب آن هم این شد که درحالحاضر شاهد تعطیلی ۶۰ تا ۷۰ درصد بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در تمام شهرکهای صنعتی کشور هستیم. درواقع ندانمکاری دولت نهمودهم در تصمیمگیریهای اقتصادی یکشبه و عجولانه یک نوع اقتصاد رعدوبرقی را ایجاد کرد که به صورت آوار بر سر دولت یازدهم و دوازدهم ریخته شد. رونق بازار سرمایه جایگزین مناسب علیرضا خیری، کارشناس اقتصاد نیز در گفتوگو با صمت اظهار کرد: از آنجایی که سود بیشتر برای مردم جذاب است و یک عده هم خیلی آشنایی کافی درباره موسسههای مالی که در حال ورشکستگی بودند نداشتند درنتیجه موسسههایی که سود بیشتری دادند برای مردم جذابتر از هر جای دیگری برای سرمایهگذاری شدند. او با اشاره به اینکه نباید موسسه نامعتبر شکل بگیرد، ادامه داد: باید پروتکلی میداشتیم که موسسههایی که به هر ترتیب مجوز یا شرایط لازم را نداشتند، نتوانند به راحتی به فعالیت خود ادامه بدهند. البته مسئله کلی به بحث مناسبات بانکی و بحران بانکی برمیگردد و این بحران درنهایت خود را در موسسههایی که ضعیفتر بودند نشان داد. این کارشناس اقتصاد با ریشهیابی ورشکستگی این موسسهها گفت: بهطور معمول این موسسهها برای خود پروژههای سرمایهگذاری داشتند که مبالغ مردم را وارد آن میکردند اما در فضایی که رکود اقتصادی حاکم میشود این پروژهها نمیتوانند عملکرد مطلوبی داشته و در نتیجه موسسهها به مشکل برخوردند. او در ادامه با اشاره به اینکه بحران نظام بانکی یک ابرچالش است، تاکید کرد: باید یک همکاری ملی انجام شود که بتوانیم از این بحران عبور کنیم. گاهی بانکها مجبور میشوند وامهایی را به صورت دستوری پرداخت کنند که خود درنهایت به این قضیه دامن میزنند. گاهی هم دولتیبودن و فضایی که در بانکها وجود دارد، باعث میشود وجوهی که بهعنوان وام به بانکها داده میشود، بدون بررسی کارشناسی و نظام ارزیابی درست انجام شود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به لزوم رونق تولید و بازار سرمایه در کشور اشاره و بیان کرد: درحالحاضر در دنیا خیلی از بحثهایی که مطرح است از طریق بازار سرمایه انجام میشود و خیلی از حجم این سرمایهگذاریها به بازار سرمایه میرود. ما هم باید کار فرهنگی کنیم و به بازار بورس و بازار سرمایه عمق بیشتری بدهیم. درحالحاضر خیلی از صندوقهای سرمایهگذاری در اوراق بهادار فعالیت میکنند که ریسک کمی دارند و ازنظر امنیت هم به کلی زیر نظارت سازمان بورس هستند. باید بازار سرمایه را که ارتباط تنگاتنگی با تولید دارد گسترش دهیم تا مردم به سمت موسسههای غیرمجاز نروند.