رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران معتقد است شرایط و زیرساختهای دوچرخهسواری گسترده در تهران وجود ندارد و این موضوع را میتوان محلهمحور دنبال کرد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، محمد علیخانی به «گسترشتجارت» گفت: وضعیت جغرافیایی تهران از نظر سطح و شیب معابر مناسب دوچرخهسواری نیست. از سوی دیگر زیرساخت لازم برای این شیوه دیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه دوچرخهسواری در تهران ایمن نیست، ادامه داد: در ترافیک و آلودگی فعلی هوای تهران، دوچرخهسواری را نمیتوان توصیه کرد و ترویج داد البته شاید در شهرهای کوچکتر که سطح شیب خیابانها و معابر و آلودگی هوا کمتر است، بتوان دوچرخهسواری را به عنوان یک شیوه حملونقل ترویج کرد اما در تهران؛ نه.
علیخانی با تاکید بر اینکه زیرساختهای دوچرخهسواری در زمان ساخت و توسعه معابر، پیشبینی نشده است، ادامه داد: در تهران در مقطعی از زمان، زیرساختهایی در این زمینه ایجاد شد، به عنوان نمونه گفته میشد که ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران ایجاد شده است، اما اکنون همه این زیرساختها از بین رفته است و به نظر میرسد اجرای بدون مطالعه این طرح، این نتیجه را به دنبال داشته است.
این کارشناس حملونقل با تاکید بر اینکه در طرح ناموفق ایجاد مسیرهای دوچرخه، شاهد هدررفت بودجه بودهایم، گفت: بلااستفاده ماندن و از بین رفتن مسیرها در گذر زمان، نشان میدهد آنچه با عنوان توسعه مسیرهای ویژه گفته میشود، کارشناسی نبوده و بیشتر به طور دستوری اجرا شده است. حتی شاهدیم ایستگاههای دوچرخه که گفته میشد نگهداری آنها، ماهانه 1.5 میلیون تومان هزینه برای مدیریت شهری داشته، در نهایت جمعآوری شد و در عمل مورد استفاده قرار نگرفت.
ترویج دوچرخهسواری در محلهها
علیخانی معتقد است دوچرخهسواری را میتوان بهطور محلهمحور در تهران ترویج کرد اما به عنوان یک شیوه حملونقل در سطح شهر کارایی چندانی نخواهد داشت. او تاکید کرد: به جای سرمایهگذاری در این بخش، بهتر است موتورسیکلتهای برقی به عنوان شیوهای پاک در حملونقل رواج داده و در کنار آن، معابر ویژه پیادهراه توسعه داده شود.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در کشورهایی که دوچرخه به عنوان شیوه حملونقل رواج یافته، زیرساختها از پیش فراهم بوده است، گفت: در این کشورها از سالهای گذشته روی فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای خودرو کار شده است. همچنین شرایط جغرافیایی (از نظر شیب) و زیرساختهای شهری این کشورها برای توسعه دوچرخهسواری مناسب بوده است.