یک متخصص طب سنتی گفت: استفاده از دمنوشها بدون تجویز پرشک و به مدت طولانی میتواند عوارض خاصی ایجاد کند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، محسن بهرامی با اشاره به اینکه استفاده از دمنوشها بهعنوان نوشیدنی افزایش یافته است، تصریح کرد: مصرف بیرویه این نوشیدنیها آن هم بدون تجویز میتواند موجب مشکلاتی شود. وی با اشاره به اینکه از جمله مشکلاتی که مصرف طولانی مدت این دمنوشها میتواند موجب شود مشکلات کلیوی و کبدی و برخی عوارض دیگر بنا به نوع استفاده دمنوشها در فرد بروز پیدا کند، افزود: یک سری از دمنوشها ترکیبی از چند داروی سنتی هستند که خود این محصولات و ترکیبی که در آن وجود دارد که معلوم نیست با چه دلایلی این مواد با هم ترکیب شدهاند. بهرامی گفت: دمنوشها میتواند باعث بروز مشکلات کلیوی و کبدی شود اما بهعلت مصرف کوتاه مدت این دمنوشها متأسفانه عوارض آن مشاهده نمیشود، چون مصرف این دمنوشها به صورت درازمدت تأثیر خود را نشان میدهند. این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: هر یک از داروهای گیاهی خواص ویژهای دارند و از همین رو برای درمان مشکل خاصی استفاده میشود و این طور نیست که بتوان از هر دارویی در هر بیماری استفاده کرد. وی یادآور شد: درباره برخی دمنوشها که برای سرماخوردگی توصیه میشود، نمیتوان به دمنوشها اعتماد کرد، چون هر یک از سرماخوردگیها دارای عوارضی هستند و با توجه به این عوارض باید دمنوشهای خاصی تجویز شود.