رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش ساله گفت: ۱۵ درصد پیشدبستانیهای یزد در این طرح شرکت نکردند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، زهره اکرمی اظهار کرد: به دلیل سهل انگاری یا بی اطلاعی خانواده ها و نیز ضعف اطلاع رسانی در جامعه سالانه حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کودکان پیش دبستانی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت نمی کنند. وی بیان کرد: سه تا پنج سالگی دوره طلایی درمان تنبلی چشم کودکان است زیرا پس از آن احتمال مداخله درمانی برای بهبود پس از این سن کاهش می یابد که این امر معضل اساسی در اجرای طرح یاد شده است. اکرمی عنوان کرد: تاکنون هزار و ۲۰۰ کودک سه تا شش ساله شهرستان در پایگاه های سنجش بهزیستی در طرح پیشگیری تنبلی چشم شرکت و معاینه شدند. رئیس بهزیستی ابرکوه ادامه داد: کودکان علاوه بر پایگاه سنجش دائم بهزیستی در ۴۵ مهد کودک و روستا مهد و خانه های بهداشتی با هدف غربالگری، تشخیص زودرس، درمان به موقع بیماری و شناسایی سایر اختلال های بینایی معاینه می شوند. وی با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم با هدف شناسایی اختلال بینایی در کودکان با محور کنترل و پیشگیری از بیماری تنبلی اجرا می شود، افزود: پیش بینی می شود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از کودکان سه تا شش ساله ابرکوه از نظر بیماری های چشمی مورد معاینه قرار گیرند. اکرمی از خانواده ها خواست با مراجعه به این مراکز در ارتقای سطح سلامت کودکان تلاش کنند و نسبت به آینده و سلامت آنها بی تفاوت نباشند. رئیس بهزیستی ابرکوه با بیان اینکه معاینه چشم کودکان از طریق دستگاه سنجش انجام می شود، یادآور شد: سال گذشته ۲ هزار و ۲۱۸ کودک در این طرح معاینه شدند که پس از روند اجرای آن ۱۱۲ کودک با اختلال چشمی مانند ضعف چشم، عیوب انکساری، استرابیسم و آمبلیوپی شناسایی و درمان شدند.