|

دزدی که شاخ و دم و فرهنگی و اقتصادی و.. ندارد!

فهرست محتوا

جبار آذین/ منتقد

شتردزدی یا تخم‌مرغ دزدی و سرقت میلیاردی یا فکر و هنردزدی، دزدی است و خلاف، خلافکار هم مستحق تنبیه! کوچک یا بزرگ شمردن دزدی، دزدی و دزد بودن دزد را نفی نمی‌کند! شاید دستبردهای کلان میلیاردی سارقان حرفه‌ای و گاه آماتور در سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد، باعث شده باشد خیلی‌ها دزدی‌های کوچک را ناچیز بدانند و بعضی چشم برآن ببندند و حتی عده‌ای اندک هم به فکر دزدی دزدکی در حد ناخنک زدن بیفتند، غافل از آنکه این روند باعث ریخته شدن قبح گناه و جرم دزدی شده است. حیف و میل و تقسیم هزینه‌های بیت‌المال برخی مراسم، برنامه‌ها و جشنواره‌ها میان خود! هم از مصادیق دزدی است. سرقت فکر و اندیشه و طرح، قصه، شعر، فیلمنامه، مقاله و.. یک نویسنده و هنرمند داستان و فیلمنامه یا نمایشنامه‌نویس و سینماگر دزدی است. افزون بر این نمونه‌ها، مواردی دیگر نیز وجود دارند که آنها هم در چارچوب دزدی قابل تعریف‌اند؛ مواردی که در رسانه و سینما و تلویزیون مشاهده و اجرا شده‌اند. همگان می‌دانیم آنچه در مقابل دوربین و ظاهر امور رخ می‌دهد، همیشه همانند چیزی نیست که پشت پرده و صحنه جریان دارد. از همین رو ریخت و پاش‌ها، زد و بندها و وعده‌های دروغینی که پشت پرده انجام می‌شود، نشان از سلامت و صداقت ندارد. در این زمینه به چند مورد که تجربه کرده‌ام، اشاره می‌کنم. در تلویزیون؛ برای نقد فیلمی در یک برنامه سینمایی دعوت شدم و قرار بود مانند تمام منتقدان برنامه، هدیه‌ای درحد هزینه ایاب و ذهاب و وقتی که برای آن می‌گذاشتم، به من هم تعلق گیرد، ولی مدتی گذشت و هنوز از پرداخت دست کم پولی که از جیب خود هزینه کردم، خبری نیست! آن وقت دوستان می‌پرسند، چرا در برنامه‌های تلویزیونی شرکت نمی‌کنم! بیش از یکسال است که بابت نقد از یکی از برنامه‌های نقد فیلم یک تشکل سینمایی طلب دارم و هنوز خبری نشده است. خبرنگاری به خواهش و اصرار و قول حق‌التحریر، مطلبی از من گرفت که در روزنامه‌ای چاپ شود، مقاله چاپ شد ولی از پول آن خبری نشد. یک برنامه رادیویی برای نقد سینمایی دو سال است که به من بدهکار است. البته این بار به دلیل حفظ حرمت برخی و بعضی، نام برنامه و شخصی را ذکر نکردم، ولی در صورت ادامه این وضعیت، به طور قطع با ذکر نام شخص و برنامه، این کار را خواهم کرد تا برای آنها درس عبرت شود و.... اینها فقط نمونه‌های کوچک دزدی‌های به اصطلاح کوچک است که در هرحال دزدی است و گوشه‌ای دیگر از اوضاع اسفناک فرهنگ و هنر و سینما و صداوسیما را نشان می‌دهد. آیا کسی به فکر اصلاح این امور هست!؟

دزدی که شاخ و دم و فرهنگی و اقتصادی و.. ندارد!
کد خبر: ۲۰۶۹۳
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو