مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با اشاره به گسترش پدیده فرونشست زمین در این استان، گفت: در صورت ادامه این روند در آینده نزدیک، دومین بحران زیستمحیطی سالهای اخیر کشور در سمنان اتفاق میافتد.
به گزارش پایگاه خبری گستر ش به نقل از ایرنا، علینقی حیدریان بیان کرد: فرونشست زمین دومین معضل زیستمحیطی بعد از کمبود آب در سمنان است که باید با اجرای طرحهای آبخوانداری در کمترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کرد. به گفته وی اجرای ۳۳ طرح آبخوانداری برای جلوگیری از فرونشست زمین در این استان به بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی اظهار کرد: در امسال اجرای ۱۷ طرح آبخوانداری در مناطق بیابانی استان سمنان در دستور کار قرار دارد که با تخصیص اعتبار لازم با پیمانکاران اجرای این طرح تفاهمنامههای همکاری منعقد میشود. وی خاطرنشان کرد: بحران کمبود آب در بسیاری از مناطق بیابانی استان اکنون به عنوان یک معضل مطرح است و اجرای طرحهای آبخوانداری یکی از اقدامات موثر برای جلوگیری از تشدید پدیده بیابانزایی است. حیدریان ادامه داد: فرسایش بادی در بیشتر مناطق بیابانی استان وجود دارد اما در مناطق کویری شهرستانهای گرمسار و آرادان به دلیل گسترش پدیده ریزگردها تهدیدی جدی به شمار میآید. وی تصریح کرد: تشدید ریزگردها در مناطق بیابانی شهرستان گرمسار در آلودگی هوای استانهای تهران و قم تاثیر بسزایی داشته و باید با الگوی صحیح مصرف و افزایش پوششهای گیاهی در اراضی کویری این شهرستانها برای رفع این چالش اقدام کرد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۱۳ دشت از مجموع ۲۶ دشت موجود این استان به دلیل کاهش محسوس پوشش گیاهی در شرایط فرا بحرانی قرار دارد و افزایش جلوگیری از تخریب اراضی ملی و قاچاق تاغزارها از اقدامات موثر برای جلوگیری از فرونشست زمین دراین دشت هاست.