به گفته یک کارشناس، غارنوردی باید از سوی راهنمایان حرفهای به صورت استاندارد و با رعایت اصول غارنوردی برگزار شده و تلاش شود کمترین آسیب بر آنها وارد شود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، فاطمه واقف با اشاره به آسیبهایی که غارهای کشور بر اثر فعالیتهای گردشگری متحمل شدهاند در گفتوگو با «گسترشتجارت» اظهار کرد: رشد و توسعه همواره آسیبهایی برای محیطزیست به همراه داشته، اما باید مسیر توسعه به سمتی هدایت شود که کمترین ضرر را به محیطزیست وارد کند و این امر تمامی منابع و جاذبههای طبیعی کشور را شامل میشود. او با تاکید بر آنکه توسعه پایدار باید از حالت شعاری بیرون آمده و عملی شود، بیان کرد: همواره مسئولان و مدیران اجرایی صحبت از توسعه پایدار میکنند اما توسعه پایدار باید در عمل اجرایی و از حد شعاری خارج شود.
واقف با تاکید بر لزوم برگزاری تورهای تخصصی و استاندارد در زمینه غارنوردی گفت: بهطور کلی تورهای گردشگری در تمامی حوزههای طبیعتگردی برگزار میشوند، اما تورهای غارنوردی باید بهطور تخصصی و با رعایت استانداردهای لازم برگزار شوند تا هم امنیت مسافران حفظ شود و هم آسیبهای زیستمحیطی به غارهای کشور وارد نشوند.
او درباره آییننامهای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، بیان کرد: آییننامه غارنوردی با مشارکت انجمن غار و غارنوردی ایران، فدراسیون کوهنوردی کشور و سازمان زمینشناسی با هدف محافظت از غارهای کشور و رعایت اصول و تکنیکهای غارنوردی تدوین شده است. به موجب این آییننامه برگزارکنندگان تورهای غارنوردی باید دورههای تخصصی را گذرانده و بر اصول غارنوردی اشراف کامل داشته باشند. همچنین در برگزاری تورهای غارنوردی از سوی آژانسهای گردشگری نیز استانداردهای لازم باید رعایت شود.
واقف با بیان اینکه بسیاری از غارهای ایران قابلیت فعال شدن در زمینه گردشگری را ندارند، اظهار کرد: بیش از ۲ هزار غار در ایران وجود دارد که عملیات نقشهبرداری و مطالعاتی روی آنها انجام شده و بهطور کامل شناسایی شدهاند، اما از این تعداد، غارهای بسیار کمی قابلیت بازدید و حضور گردشگران را دارند.
او با تاکید بر این امر که بسیاری از غارهای کشور در صورت فعالیتهای گردشگری از بین میروند و آسیبهای جبرانناپذیری بر آنها وارد میشود، بیان کرد: این تصور که هر غار زیبایی قابلیت فعال شدن در زمینه گردشگری را دارد، اشتباه است.