|
صمت توان تجهیزاتی شهر تهران در شرایط بحران را بررسی کرد

تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی کمتر از حوادث آتش‌سوزی روزانه

فهرست محتوا

با توجه به اینکه براساس قانون شهرداری‌ها، مسئولیت امور شهری بر عهده شهرداری بوده و شهرداری متولی اموری مانند آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، عمران شهری، حمل‌ونقل شهری، مدیریت پسماند و دفع مواد زائد است و در شرایط عادی در این زمینه‌ها خدمات زیادی را به شهروندان ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: بر این اساس می‌توان شهرداری‌ها را یکی از مهم‌ترین سازمان‌های متولی امور مربوط به مدیریت بحران شهری برشمرد. شهرداری‌ها از طریق سازمان‌ها و واحدهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اقدامات لازم را در زمینه امور ایمنی و آتش‌نشانی شهر انجام می‌دهند. در سال‌های گذشته با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی شهرداری‌ها این نقش در امور ایمنی شهری در شهرهای بزرگ دارای آثار بیشتری بوده و ضمن ساماندهی پایگاه‌ها و ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تقویت امکانات، در مناطق مختلف شهری، به آموزش نیروها و توانمندسازی آنها توجه ویژه‌ای شده است. از آنجا که حفظ آمادگی مردم در رویارویی با حوادث به‌عنوان نخستین گروهی که در صحنه حادثه هستند و رعایت اصول ایمنی در حوادث بی‌تاثیر نیست، سازمان‌ها و مراکز آتش‌نشانی در آموزش عمومی مردم و افزایش ارتقای فرهنگ ایمنی، در سطوح و قشرهای مختلف شهروندی اعم از زن و مرد اقدامات مؤثری انجام داده‌اند. ایستگاه‌های آتش‌نشانی مقاوم و استاندارد یکی از مسائل مهم در خدمات آتش‌نشانی تعداد و محل ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مناطق مختلف شهری و روستایی است، بدون‌شک استاندارد بودن این مراکز و مقاوم بودن آنها باید مدنظر قرار گیرد. وجود مراکز و ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مناطق پر تراکم شهری و مناطقی از شهر و روستا که دارای بافت قدیمی‌تر و ایمنی کمتر بوده، تاثیرگذاری بیشتر خدمات آتش‌نشانی‌ها را به همراه خواهد داشت. نیروی‌انسانی متخصص، در بخش نیروی انسانی، بکارگیری نیروهای آموزش دیده و ارتقای سطح علمی و فنی نیروها و آموزش‌های مستمر و روزآمد کردن این نیروها باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به افزایش روز افزون حوادث از نظر تعداد و نوع آنها، شناخت و نحوه مقابله با آنها از اقدامات مهم و موثر در آتش‌نشانی است. هرگز نباید آموزش نحوه بکارگیری ابزار و تجهیزات جدید و تمرین با آنها ازسوی نیروها فراموش شود. از سوی دیگر باید یادآور شد، کار در سازمان‌های امدادی مانند آتش‌نشانی یک شغل نبوده، بلکه نوعی احساس مسئولیت در برابر شهروندان به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که شغل امدادگری با عشق به خدمت، ایثار و از خودگذشتگی همراه است که فقط در افراد باایمان این ویژگی‌ها دیده می‌شود. همچنین می‌توان با آموزش مردم و سازماندهی آنها از نیروهای مردمی به صورت داوطلبانه در کنار نیروهای آتش‌نشانی در هنگام بروز حوادث، درجهت مقابله استفاده کرد. در این باره عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع تاب‌آوری در مقابل حوادث اینکه ساختمان‌ها تا چه حدی تاب‌آوری دارند که مقاومت کنند را پس از حادثه پلاسکو به‌طور جدی و فشرده با ابعاد وسیع در شورا مطرح شد، در این زمینه گزارش‌های مطلوبی تهیه شد، این نشان می‌دهد کارها باید به صورت مجموعه‌ای و گروهی انجام شود. اقبال شاکری در گفت‌وگو با صمت افزود: استانداردهای ایمنی برای ساخت ساختمان‌ها در آیین‌نامه پیش‌بینی شود تا پس از ساخت ساختمان متوجه نشوند که استانداردهای لازم را ندارد یا برای انتقال مجروحان با مشکل روبه‌رو خواهند شد. او ادامه داد: نوع مصالحی که در ساختمان‌ها به کار می‌رود بسیار با اهمیت است، بخشی از نماهای ساختمان‌ها قابل شعله‌ور شدن هستند، همچنین نوع شیشه‌هایی که به کار می‌رود ممکن است فروریزش کرده و شدت آسیب را بالا ببرد، به همین منظور باید هم در آیین‌نامه‌ها و هم در اجرا و هم در ابعادی که درحال‌حاضر مطرح است برای حفظ جان انسان‌ها و شهروندان که زندگی می‌کنند استانداردها را به‌درستی و با دقت لازم رعایت کرد تا شاهد خسارت‌های جانی و مالی نباشیم. عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شهر تهران در حال رشد و گسترش است، تصریح کرد: گزارش‌هایی که آتش‌نشان‌ها ارائه کرده‌اند این است که تعداد ایستگاه‌هایی که باید داشته باشند، کم است و به اندازه مناسب نیست. اگر بخواهیم همه کارها را به آتش‌نشان‌ها واگذار کنیم به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، باید در ساختمان‌ها اصول ایمنی رعایت شود تا همان افرادی که در برج زندگی می‌کنند و دچار حادثه شدند بتوانند به‌طور مستقل آن اتفاق را مهار کنند. شاکری اظهار کرد: اگر همه این عوامل را به آتش‌نشانی واگذار کنیم به هیچ وجه پاسخگوی حوادث نیست، روزانه بیش از ۲۰۰ حادثه آتش‌سوزی در شهر اتفاق می‌افتد، درحالی که درحال‌حاضر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی به ۲۰۰ هم نمی‌رسد. در بسیاری از کشورهای دنیا اصول خاموش کردن خودکار آتش در ساختمان‌ها به‌طور دقیق و درست رعایت می‌شود، ما باید شرایط را در نظر بگیریم تا بتوانیم از لحاظ نیروی انسانی حادثه را مهار کنیم، همچنین باید تجهیزات آتش‌نشان‌ها را متناسب با وضعیت پیشرفته شهر توسعه دهیم. ساختمان‌ها در مقابل حوادث ایمن‌سازی شوند نماینده مردم گناباد و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ایمن‌سازی ساختمان‌ها در مقابل حوادثی مانند آتش‌سوزی اشاره کرد و گفت: در باره مسائلی مانند آتش‌سوزی‌ها و سیل که موقتی است و آثارکوتاه‌مدت دارد باید گفت که تجهیزات ایمنی شهر باید به‌طور مرتب روزآمد باشد، هم تجهیزات و هم آموزش کارکنان. کارکنان باید از نظر تخصصی و روانی یاد بگیرند که در حادثه چگونه عمل کنند و روحیه خود را از دست ندهند، زیرا آنجا مانند جبهه جنگ است. حمید بنایی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به نیاز سازمان آتش‌نشانی و ستاد مدیریت بحران به تجهیزات مدرن و لوازم سخت‌افزاری افزود: در این زمینه حواشی بسیاری می‌سازند، اما آنچه روشن است و همان‌طور که اشاره شد نیاز به تجهیزات به روز همواره وجود دارد به‌عنوان نمونه نرده‌بان‌های ۵۴متری، اما برخی تجهیزاتی که عنوان می‌کنند شاید برای نیروهای امدادی کاربردی نداشته باشد؛ از این رو آن وسایلی که بیشتر مورد نیاز است باید برای سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران فراهم شود. او با اشاره به حادثه پلاسکو ادامه داد: اینکه تهران آبستن حوادث زیادی شده است، در این زمینه ما نسبت به اتفاق‌ها حساس شده‌ایم و از جهتی می‌توان گفت این خوب است. نماینده مردم گناباد و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز شهر در حال رشد است و نیازهای جدیدی پیدا می‌کند اما باید درنظر داشت بسترهایی که از گذشته در این شهر ایجاد شده براساس استاندارد نبوده و امروز سعی ما بر این است این بسترها مناسب‌سازی شوند. بنایی اظهار کرد: در همین زمینه مردم باید حضور در دوره‌های آموزشی، مانورها، تامین حداقل‌های وسایل کمک‌های اولیه، امداد و نجات، آتش‌نشانی در ساختمان‌ها، منازل و محل کار، مشارکت در تشکل‌های امداد و نجات و ایجاد ساختارهای مدیریت بحران در مکان‌های مسکونی و تجاری را جدی بگیرند، چراکه نقش افرد در ایمنی محیط زندگی و کار و خودامدادی در حوادث بی‌بدیل است. در مجموع مقوله ایمنی در برابر حوادث و سوانح باید از سوی فردفرد شهروندان مورد توجه و دغدغه همگان قرار بگیرد. از نگاه کارشناسان، احساس مسئولیت نسبت به جان و مال مردم و حفظ آن که ازسوی نیروهای آتش‌نشانی انجام می‌شود، نه تنها از جایگاه اداری و وظایف سازمانی، بلکه از دیدگاه اسلامی نیز قابل تحسین است، به‌طوری که امروز درآتش‌نشانی‌ها به جای مسئولیت، مسئولیت‌پذیری در تک‌تک افراد دیده می‌شود. همچنین تجهیزات و ابزار باید مناسب، پیشرفته و به منظور بکارگیری در شرایط محیطی فعلی بوده و با شرایط کنونی شهرها و مناطق جمعیتی مطابقت داشته باشد. طبیعی است از آنجا که طبیعت حوادث کنونی و محیط وقوع آنها تغییرات زیادی کرده، بنابراین ابزار مقابله‌ای نیز باید روزآمد و پیشرفته باشد.

تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی کمتر از حوادث آتش‌سوزی روزانه
کد خبر: ۱۹۱۹۸
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
ارسال نظر
captcha