وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی بر لزوم انتقال حمل و نقل صنعتی و معدنی از جاده به ریل تاکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در نشستی مشترک با عباس آخوندی با اشاره به این که انتقال حمل و نقل صنعتی و معدنی از جاده به ریل استراتژی و راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران است، عنوان کرد که باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت راه و شهرسازی تهیه شود.
اصلاح قیمت سوخت و گرانتر بودن حمل و نقل جادهای و شخصی بار نسبت به حمل و نقل ریلی از دیگر مباحثی بود که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره شد.
شریعتمداری اجبار بر بنگاههای دولتی در برنامه مشترک حمل و نقل از جاده به ریل در حمل و نقل صنعتی و معدنی را بیش از سایر بخشها دانست و بر حمایت از ساخت داخل تاکید جدی کرد. وی اظهار کرد که حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت در حوزههای مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده کردن نیاز داخل منوط به اراده و خواست وزارت راه و شهرسازی است.
بنابراین گزارش، در این نشست عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - سهم جابهجایی مسافری در کلانشهر به تهران از طریق ریل را دو درصد و سهم حمل و نقل جادهای را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.
وی همانند شریعتمداری بر تغییر رفت و آمد از جاده به ریل تاکید کرد و گفت: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه در بخش بار از خودروی پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن از طریق ریل نیازمند ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی هستیم که در این زمینه حداقل باید سه برنامه ملی اجرا و دو دهه فعالیت قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل را ۲۵ میلیون تن اعلام کرد و خاطر نشان کرد: معادل ۲۰.۵ میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده به ریل وجود دارد و هدف گذاری برای برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریل است که اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی در این رابطه سهم ۵۶ درصدی است.