برای ششمین سال باز هم مرگ و میر به سراغ مزارع پرورش میگوی چابهار آمد؛ مرگ و میری که چهار دلیل متفاوت از بیماری "ویبریو"، "کمبود اکسیژن و رشد جلبک"، " غذای نامناسب و گرسنه ماندن میگوها" تا " بیماری کهن لکه سفید" برای آن مطرح میشود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، وحید معدنی،مدیرکل دفتر میگو و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: مرجع تشخیص تلفات و اعلام علت آن دامپزشکی است اما به طورقطع بیماری در چابهار و گواتر وجود نداشته است، چرا که گزارشهای سازمان دامپزشکی آن را رد می کند. به گفته وی، فقط در یک استخر و یک مزرعه تلفات رخ داده که آن هم ناشی از بیماری نبوده و برخی پلانکتونهای غیر مفید رشد کرده که عامل این تلفات شده اما نکته قابل توجه این است که تولید این منطقه به بیش از ۱۰۰۰ تن برای اولین بار پس از سالها رسیده است. مدیرکل دفتر میگو و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: تلفاتی که رخ داده ناچیز بوده است؛ به گونهای که یک پرورش دهنده که پیشبینی حدود ۲۵۰ تنی داشته حدود ۲۰ تن از محصولش کم شده است. معدنی تاکید کرد: اگر هم تاکنون خبر افزایش تولید هزار تنی میگو اعلام نشده به دلیل این است که میخواستیم برای پرورش دهندگان جشن کوچکی در این منطقه بگیریم اما برخی از کسانی که آنجا هستند نمیخواهند تولیدی صورت بگیرد و هر چه آنجا تولید کمتر باشد به نفع آنهاست که کار نمیکنند، چرا که به جای آن شایعاتی که مطرح میکنند باید ببینند که سالهای گذشته تلفات بسیاری ناشی از بیماری رخ میداد که امسال پس از حدود ۱۱ سال سرمایهگذاران را تشویق کردیم و توانستیم تولید را به حدود هزار تن برسانیم و برنامههای ما نیز به گونه ای است که میخواهیم در سال آینده به مرز ۱۵۰۰ تن تولید برسیم. وی گفت: برخلاف شایعاتی که مطرح شده هیچ میگوی تلف شده ای در کانالها رهاسازی نشده و نباید به این مسائل توجه کرد، چرا که سندی در این زمینه وجود ندارد.