بازار سیمان در چند سال گذشته بهدلیل شرایط بازار دچار رقابت منفی شده، موضوعی که برای این صنعت خاکستری مسئلهساز شده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: در این باره سیفاله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان سیمانی برای اینکه بتوانند هزینههای خود را پرداخت کنند سیمان خود را در استانهای دیگر با بهای ارزانتری به فروش میرسانند. این در حالی است که برای فروش سیمان استانها تقسیمبندی شده و واحدهای تولیدکننده به چند گروه تقسیم شدهاند. برای مثال چند استان شامل یک مجموعه میشوند که واحدهای تولیدی که در آن مجموعه قرار دارند نباید به مجموعههای دیگر سیمان بفروشند.
امیری با اشاره به آثاری که این رقابت منفی در بازار سیمان ایجاد میکند، توضیح داد: واحدهایی که خارج از مجموعه خود اقدام به فروش با بهای کمتر میکنند، سبب ورشکستگی بسیاری از واحدهای سیمانی در کشور میشوند. از اینرو تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که سیمانیها روی قیمت توافقشده پایبند بمانند و با بهای کمتر از آن محصول خود را به بازار ارائه نکنند.
وی درباره اقدامهای وزارتخانه درباره قیمتها و مبارزه با رقابت منفی در سیمان، عنوان کرد: وزارتخانه به واحدهایی که سیمان خود را ارزانتر به فروش میرسانند، تذکر داده است، چراکه درحقیقت ارزانفروشی آنها نوعی تخلف بهشمار میرود و سبب بهم ریختن نظم بازار سیمان میشود.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از طریق انجمن سیمان، میتوان از رقابت منفی در بازار پیشگیری کرد که اگر به روند خود ادامه بدهند درباره آنها تصمیمهای دیگر گرفته میشود.
امیری درباره راهکارهای افزایش مصرف سیمان و خروج از رکود آن، عنوان کرد: راهاندازی پروژههای عمرانی در کشور میتواند سبب افزایش تقاضای داخلی شود. البته تصمیم وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در کوتاهمدت بر صادر نکردن واحدهای جدید سیمانی است.