محمد علیخانی / عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای پنجم شهر تهران
یکی از اولویتهای مهم شورای شهر پنجم موضوع توسعه ناوگان حملونقل عمومی بهویژه مترو و اتوبوس و همچنین تاکسی است. همانطور که میدانید در زمینه مترو با کمبود ۳هزار واگن روبهرو هستیم، تامین این واگنها میتواند ظرفیت و تعداد سفرها را افزایش دهد، درحالحاضر مترو بیش از ۲میلیون سفر در روز دارد. با تامین واگنهای موردنیاز همین خطوط بدون اینکه خط جدید احداث شود میتوانیم ۳برابر این عدد (۲میلیون) سفرها را افزایش دهیم. بنابراین اولویت اصلی مترو کمبود واگن است که پیگیر این موضوع هستیم و آن را به شکل جدی دنبال خواهیم کرد البته در این زمینه موانعی وجود دارد و آن بدهیهای شهرداری به بانکها است امیدواریم دولت برای رفع این مشکل همکاری کند تا این مانع برطرف شود. در بحث تاکسیرانی هم باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و همچنین باید شرکتهایی که بهویژه در زمینه خودروهایی ایمنی و برقی درحال فعالیت هستند را تقویت کنیم و باید موضوع حملونقل پاک هم در کنار نوسازی تاکسیها به سمت هیبریدی شدن هدایت شوند که هم نوسازی خودروهای فرسوده انجام شود و هم در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. شورای شهر پنجم این سیاستها را بهطور جدی پیگیری و دنبال خواهد کرد که شاهد تحولات جدیدی در حوزه حملونقل باشیم. اولویت شورای شهر جدید توسعه و تقویت حملونقل عمومی با محوریت مترو است. در زمینه تاکسیها که حملونقل عمومی به شمار میرود بیشتر بحث نوسازی آنها مطرح است. با خدمات جدیدی که درحالحاضر با همکاری شرکتها و با استفاده از نرمافزارهایی که در بخش خدمات الکترونیکی مانند اسنپ و تپسی و کارپینو و دیگر موارد... انجام میشود کمبودی در زمینه تاکسی نداریم تنها باید در زمینه نوسازی تاکسیهای با اولویت خودروهای فرسوده کارهای بیشتری انجام شود. یکی از برنامههایی که شورای پنجم در نظر دارد این است که مسیرهایی را که هماکنون زیرپوشش مترو نیست یا خط مترو در منطقه وجود ندارد تقویت شوند. با توجه به اینکه شورای پنجم نزدیک به یکماه است که شروع بهکار کرده جلسههای بسیار و فشردهای در همین حوزه برگزار کردهایم و به دنبال این هستیم موانعی که بر سر راه ناوگان حملونقل عمومی به ویژه خرید واگنهای مترو، خرید اتوبوسهای جدید، نوسازی تاکسیها است را شناسایی و برطرف کنیم که هرچه سریعتر شاهد رفع اینگونه مشکلات در پایتخت باشیم.