آیین اهدای «نشان صلح» در سومین روز از پنجمین جشنواره بینالمللی «هنر برای صلح» با حضور جمعی از هنرمندان و علاقهمندان به هنر در خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: آیین اهدای «نشان صلح» به هنرمندان با حضور هنرمندانی مانند، محمود دولتآبادی، مرتضی کاخی، رضا کیانیان، محمد فرنود، جمشید مرادیان، کامران عدل، پری ملکی، محمدحسین ماهر، آرمان استپانیان و جمعی از علاقهمندان در سومین روز از پنجمین جشنواره بینالمللی «هنر برای صلح» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این آیین مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه بین هنر و صلح یک پیوند طبیعی وجود دارد، گفت: چند سالی است که جمعی جوان مشتاق با تلاش خود یک جشنواره را برگزار میکنند که امسال به پنجمین دوره خود رسیده است. میدانیم که ادامهدار بودن یک اتفاق در کشور ما کار سادهای نیست، اما این جشنواره ادامه یافته و علاوهبر آن یک حرکت رو به جلو داشته که بسیار با ارزش است. رجبیمعمار افزود: در این چند سالی که در کنار جشنواره بودم مشاهده کردم که تلاش و همت برگزارکنندگان بیشتر شده و همراهی هنرمندان نیز افزایش پیدا کرده است. خانه هنرمندان بهطور طبیعی جایگاه برگزاری چنین رویدادهایی است و ما به نیابت از همه انجمنهای هنری، همراهی خود را با این نوع فعالیتها اعلام میکنیم. در ادامه این آیین مرتضی کاخی، شاعر، ادیب و دیپلمات پیشین کشور به روی صحنه آمد و گفت: کلمه «صلح» که این همه بر زبانها جاری میشود یکی از بیگناهترین و غریبترین کلمهها است. من به دلیل شغل دیپلماتی خود در وزارت امور خارجه بارها دیدم که درباره این کلمه زیاد صحبت میشود اما همه تلاشها برای خریدن ادوات جنگی است. در دنیای امروز کسانی که میتوانند نقش مهمی در زمینه صلح داشته باشند، فقط درباره صلح، صحبت میکنند اما با اعمال خود از جنگ حمایت میکنند. در ادامه این آیین فریدون فربد، دبیر جشنواره «هنر برای صلح» پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: جشنواره «هنر برای صلح» به طور کامل خصوصی از سال۱۳۹۲ آغاز بهکار کرد و سال گذشته با حمایت خانه هنرمندان موفق شدیم آثار ۴دوره گذشته جشنواره را در مقر سازمان ملل در ژنو به نمایش درآوریم. وی افزود: دوره پنجم جشنواره «هنر برای صلح» با حضور بیش از ۲۰۰هنرمند از کشورهای مختلف برگزار شده و با وجود تمام حاشیههای ایجاد شده موفق شدیم، گشایش جشنواره را در میان استقبال بینظیر مردم برگزار کنیم. او در ادامه با اشاره به اینکه با وجود هزینههای بالای این جشنواره هیچ نهادی از آن حمایت مالی نکرده است گفت: این نشان میدهد هنرمندان تنها بخش جامعه هستند که نقش خود را در زمینه صلح به خوبی ایفا میکنند. رونمایی از اثر احمد آریامنش با عنوان «سلام بر صلح» بخش بعدی این آیین بود. این اثر که در قالب پرفورمنسی در روز گشایش پنجمین جشنواره بینالمللی «هنر برای صلح» از سوی جمعی از هنرمندان همچون، محمد متوسلانی، کامبیز درمبخش، محمد فرنود و جمعی از مردم خلق شده بود با جمله «سلام بر صلح» از سوی احمد آریامنش نهایی و رونمایی شد. این تابلوها از طرف جشنواره «هنر برای صلح» به موزه صلح ایران اهدا شد. پخش کلیپی از سخنان محمد فرنود، سفیر صلح سال۱۳۹۵ که به عنوان عکاس ۸سال دفاع مقدس شناخته میشود، زمینه را برای اهدای «نشان صلح» به هنرمندان برگزیده پنجمین جشنواره بینالمللی «هنر برای صلح» فراهم کرد. نشان عالی هنر برای صلح سال۱۳۹۶ که براساس نظرسنجی مردمی انجام شده شده، از سوی رضا کیانیان، محمد فرنود و کامبیز درمبخش به محمود دولتآبادی، محمدرضا شجریان، کوروش شیشهگران و ناصر تقوایی اهدا شد. محمود دولتآبادی پس از دریافت «نشان صلح» در این آیین گفت: متاسفانه وجود جنگ باعث میشود که صلح معنا پیدا کند. آشتی بشری یک آرزوی بزرگ است، اما جنگ یک اتفاق امپریالیستی است و کسانی که امروزه دنیا را اداره میکنند اگر جنگ نکنند قدرت خود را از دست میدهند. بنابراین من صلح را توصیه میکنم اما با حفظ توانایی دفاع از خود. ما به یک قدرت بازدارنده نیاز داریم. ما هنرمندان و سربازان، پاسدار صلح خواهیم بود. او با اشاره به وضعیت این روزهای جهان گفت: متاسفم که ما مسلمانان با داشتن پیامبری که نوید صلح داده، امروز شاهد جنگ و خونریزی در کشور یمن از سوی اعراب هستیم. بودا نیز نوید دهنده صلح بوده و مکتبش را بر همزیستی و صلح بنا گذاشته و باز هم شاهدیم که پیروان او نیز امروز در میانمار دست به کشتار میزنند. در ادامه این آیین پیامی از سوی استاد شجریان برای جشنواره ارائه شد و «نشان صلح» او از سوی مرتضی کاخی دریافت شد. همچنین «نشان صلح» ناصر تقوایی نیز از سوی همسرش مرضیه وفامهر دریافت شد. پنجمین جشنواره «هنر برای صلح» در کنار بخش نمایشگاه آثار تجسمی تا۳۰شهریور همه روز با برنامههای متنوعی در عرصه تئاتر، موسیقی و سینما میزبان علاقهمندان به هنر و صلح در خانه هنرمندان است.